Päästäkseen narsistista eroon

henna...

..on "kovetettava" itsensä niin että pystyy käyttämään narsistin omia keinoja, mikä on empaattiselle ihmiselle hirvittävän vaikeaa. Uhri pyrkii erostakin sopimaan narsistin kanssa niin että ero olisi molempien päätös ja asiat selvitetty "loppuun" asti mutta tämä ei ole koskaan narsistin kanssa mahdollista, narsisti ei näe omaa osuuttaan siinä mikä suhteessa on ollut vialla.
Narsistisilla keinoilla ja narsistisella tavalla suhtautumisella tarkoitan sitä, että jos haluaa päästä narsistista eroon, pitää unohtaa empatia narsistia kohtaan (ei tietenkään yleensä muuten elämässään) siinä tilanteessa, pitää pystyä suhtautumaan esimerkiksi narsistin itsemurhauhkauksiin täysin kylmästi ja nähdä ne vain rankkana keinona manipuloida, mitä ne useimmiten ovatkin ja näiden perimmäinen tarkoitus on narsistille vain se, että hän jälleen kerran saisi tahtonsa perille. Pitää suhtautua narsistin rakkaudentunnustuksiin täysin kylmästi, koska rakkaudentunnustukset narsistilta ovat vain keino toinen saada jatkamaan hänen kynnysmattonaan olemista. Syyttelyt siitä että on muuttunut kylmäksi ja ilkeäksi pitää jättää täysin noteeraamatta. Narsisti kyllä raivostuu jos huomaa toisen käyttäytyvän niin kuin hän itse käyttäytyy, vailla empatiaa ja on hyvin kiihkeä syyttelyissään ja siinä, että vaatii itselleen "oikeutta", hyvin herkästi nostaa oikeusjuttuja ja "puolustaa" itseään sellaistakin vastaan kun joku on tehnyt HÄNELLE jotain sellaista, mitä narsisti itse tekee koko ajan.

Tuo on ainoa mahdollisuus päästä sellaisesta eroon, kuka on pahasti narsistinen nph. Ja tuo itsensä kovettaminen suhtautumaan narsistiin noin on rankkaa ja kamalan vaikeaa. Mutta toinen vaihtoehto on sitten se, että on ikuisesti narsistin kynnysmattona, jatkeena, sätkynukkena ja menettää oman minuutensa kokonaan, joskus jopa henkensä, jos nasisti on myös fyysisesti väkivaltainen.

162

1614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

      Niin, jokainen tapaus on erilainen, mutta irtautuminen on ehdottoman tärkeää sillä luonnehäiriöinen tuhoaa/tappaa ilman fyysistä väkivaltaakin. Yleensä vasta pohjalle tultua huomaa, että tästä pitää päästä pois ja jostain ne viimeiset voimavaran rippeet kerätään, josta ponnistaa itsensä irti.

      Prinsessa Dianan kamppailu itsensä luonnehäiriöisestä Charlesista irti oli uskomaton selviytymistarina ja tuttuakin tutumpaa, jota ilman kyyneleitä ei voinut olla katsomatta. (eilinen tv dokumentti ohjelma)

    • freestyle2

      Minulle irtautuminen oli varsin helppoa, kun ymmärsi minkälaisen ihmisen kanssa on tekemisissä.
      Tuli riitaa erään tutun kanssa ja omasta mielestäni käyttäydyin lapsellisesti häntä kohtaan. Kun menin asiaa sopimaa hänen kanssaan, hän alkoi melkoisella raivolla syyttämään minua, manipuloimaan jne.
      En aikaisemmin ole ollut narsistin kanssa tekemisissä tai oikeaastaan riidoissa, niin hänen reaktionsa tuntui oudolle ja sai minut melkoisen hämmennnyksen valtaan.
      Kun luin NPH:stä, niin oli jotenkin helppo antaa vain asian olla, koska ilmeisesti on aivan turha edes yrittää sopia hänen kanssaan asiasta.
      Aikaisemmin oltiin lähes päivittäin tekemisissä, mutta meidän "suhteemme" loppui kuin seinään.
      Se vaan huvittaa, kun hänen kanssaan yritin asiaa sopia, niin todennäköisesti vahingossa menin häntä pahasti luokkaamaan, vaikka tarkoitus oli aivan eri.
      Toisaalta "kaverista" pääsee helposti eroon, mutta jos on yhteistä omaisuutta ja parisuhteessa, niin sitten asia on huomattavasti vaikeampaa.

      • henna...

        Joo noin varmaan on mutta parisuhteessa se on usein paljon paljon rankempaa, siis silloin kun on harhautunut uskomaan narsistiin liian kauan ja erehtynyt parisuhteeseen hänen kanssaan.
        Mukavaa että tajusit heti, mistä siinä oli kysymys.


      • 17+18

        se on kerrasta poikki sanon suoraan sen........hienoja psyykeen arvioita heti siltä istumalta kun ei antanut heti anteeksi.Siinä on ihmissuhdetaidot kohdillaan!! Toivottavasti kamusi tajusi saman.


      • 10+7
        17+18 kirjoitti:

        se on kerrasta poikki sanon suoraan sen........hienoja psyykeen arvioita heti siltä istumalta kun ei antanut heti anteeksi.Siinä on ihmissuhdetaidot kohdillaan!! Toivottavasti kamusi tajusi saman.

        Tuli kans sama mieleen.


      • freestyle2
        henna... kirjoitti:

        Joo noin varmaan on mutta parisuhteessa se on usein paljon paljon rankempaa, siis silloin kun on harhautunut uskomaan narsistiin liian kauan ja erehtynyt parisuhteeseen hänen kanssaan.
        Mukavaa että tajusit heti, mistä siinä oli kysymys.

        No en heti tajunnut, olin ollut monta vuotta hänen kanssaan tekemisissä aika pinnallisella tasolla. Sitä vaan tarkoitin että kun hänen oikea luonteensa tuli esille, niin ei enää tarvinnut voivotella omaa tökeröä käyttäytymistä, koska vastapuolen käytös oli vielä lapsellisempaa ja ei se siitä tule muuttumaan.


      • henna...
        freestyle2 kirjoitti:

        No en heti tajunnut, olin ollut monta vuotta hänen kanssaan tekemisissä aika pinnallisella tasolla. Sitä vaan tarkoitin että kun hänen oikea luonteensa tuli esille, niin ei enää tarvinnut voivotella omaa tökeröä käyttäytymistä, koska vastapuolen käytös oli vielä lapsellisempaa ja ei se siitä tule muuttumaan.

        ok


      • freestyle2
        10+7 kirjoitti:

        Tuli kans sama mieleen.

        Eikö olekkin ihmissuhdetaidot kohdillaan :-)
        Kuinka monella narskulla on?


      • M.B.
        freestyle2 kirjoitti:

        Eikö olekkin ihmissuhdetaidot kohdillaan :-)
        Kuinka monella narskulla on?

        Kuinka monella ei-narskulla on ihmissuhdetaidot vimpan päälle hallussa.. :)


      • henna...
        M.B. kirjoitti:

        Kuinka monella ei-narskulla on ihmissuhdetaidot vimpan päälle hallussa.. :)

        Kenellä enemmän, kenellä vähemmän, ei kukaan ihminen ole täydellinen.


      • M.B.
        henna... kirjoitti:

        Kenellä enemmän, kenellä vähemmän, ei kukaan ihminen ole täydellinen.

        Ei ole ei. Se tosiasia ailahduttelee välillä ja kunnolla. Joskus siitä iloitsee ja joskus saman asian vuoksi on niin surullinen.


    • mull on sun luonto

      henna on kunnon pesunkestävä narsisti ja tietää sen :)

      • henna...

        Jahas, miksiköhän minä sitten koko ajan "haukun" (teidän mielestänne) narsisteja ja tuon heidän tuhoavia puolia esiin uhrin kannalta? Ja tätä olen tehnyt koko palstalla oloni ajan? :D :D :D
        Ei korppi korpin silmää noki, tietääkseni :D :D :D


      • 12
        henna... kirjoitti:

        Jahas, miksiköhän minä sitten koko ajan "haukun" (teidän mielestänne) narsisteja ja tuon heidän tuhoavia puolia esiin uhrin kannalta? Ja tätä olen tehnyt koko palstalla oloni ajan? :D :D :D
        Ei korppi korpin silmää noki, tietääkseni :D :D :D

        narsistilta uupuu sairaudentunto......muut ovat väärässä........hän on uhri........


    • mul on sun luoto

      Sinä ihanainen nainen olet oppinut käänteisen psykologian aarteet ja osaat oikein niitä käyttää. Eihän oma silmä korppia näe, kun se on sokea :D

      Haukutko sinä narsisteja täällä?, jaa minusta et ole ollenkaan narsistivastainen, päinvastoin housusi kastuvat heti, kun narsisti astuu ovesta sisään. Sekin on sitä käänteistä psykologiaa: "hei huomaa minut ihana NARSKU :)))

      • henna...

        Yök.

        Ja se siitä.


    • Päästäkseen narsistisesta ihmisestä eroon kantsii nimenomaan katkaista kaikki yhteydet eikä kuunnella tai vastata mihinkään, kertaakaan.
      Näin näitä manipulointitilanteita ei enää tule jos aikoo erota tai on eroamassa, tai ei esim luota omaan arviointikykyyn/voimiinsa.

      Näin säästyy myös turhalta riitelyltä ja pääsee jatkamaan matkaa, eikä toinen ärsyynnykään enempiä.
      Eron jälkeinen selvittely, keskustelu .... huoh... normaali ihmisetkään harvoin kykenevät juuri mihinkään järkevään sen aikana saati sitten hankalampien kanssa.

      Eron aikana normeillakin kiehuu tunteet pinnassa, saati jos kokee tulleensa syystä tai toisesta yllätetyksi sen suhteen.

      Neuvoisin vain pitämään linjat kiinni ja unohtamaan "eroselvittelyt", hoitaen ne jonkin muun tahon kanssa.
      Varsinkin jos tulee uhkailuja itsemurhalla tms... sitten saman tien liinat kiinni. Tähänkin saa apua ja perspektiiviä juttelemalla ulkopuolisten kanssa jos ei tiedä mitä tehdä.
      Näin myös väkivallan riski minimoituu jos sellaista on esiintynyt.

      Kun lähtee laittamaan kovan kovaa vasten, huomaa pian olevansa se mitä halveksi, ottaa turhia riskejä ja joutuu varautumaan pahimmillaan vuosikausien sekoiluun. En suosittele.

    • henna...

      "Päästäkseen narsistisesta ihmisestä eroon kantsii nimenomaan katkaista kaikki yhteydet eikä kuunnella tai vastata mihinkään, kertaakaan. "

      Tuota minäkin tarkoitin mutta tiedän että se kaikkien yhteyksien katkaiseminen on monellekin vaikeaa kun toinen yrittää hyvällä sekä pahalla ja useinkin menee aikaa että narsisti uskoo että toinen on katkaissut kaikki yhteydet (jotkut vainoavat jopa vuosia, jos uhri ei reagoi mihinkään, tiedän tapauksen joka on lopulta väkisin tunkeutunut uhrinsa asuntoon jne) ja tässä päätöksessä katkaista ne yhteydet kokonaan tarvitaan sitä "vain järjellä" suhtautumista ettei anna narsistille enää periksi, jos kerran on tehnyt päätöksen erota hänestä. En tarkoittanut sitä että uhrin pitää alkaa haukkua, kiristää ja mitä se temppuilija kirjoittikaan, sehän olisi ihan tyhmää eikä olisi edes välien katkaisemista. En jaksa enempää selitellä, koska olen selittänyt jo moneen kertaan mitä tarkoitan, kyllä sellaiset tajuaa jotka haluaa tajuta, mitä tarkoitin.

      • Mä tiedän, olen tapellut sellaisen vainoajan kanssa vuoden, keräillyt nauloja renkaiden alta, joutunut yllättävien atakkien kohteeksi, nukkunut varmuuslukot kiinni ja kalterit lasiovissa, pitänyt "turvajoukkoja" mukana tai taskussa (heh) jne koska yrittää sisään, tavata, kostaa, ottaa yhteyttä.

        Mikä oli tärkeintä ?

        Tukiverkosto, taltiointi, viranomaiset, taltiointi, katoaminen kokonaan, taltiointi.

        Kohta hitto vie kymmenen vuotta on mennyt eikä vieläkään voi antaa itsestään elonmerkkejä tai se alkaa. Noh, rauhoittunut on sillä tavoin, että enää lähettelee kirjeitä tai koettaa yhteyttä esim naamakirjan kautta kiertäen.

        Kova piti sinänsä laittaa kovaa vasten mutta ensimmäisenä pitää kävellä hakemaan tukea - se on ensimmäinen homma jos on eristäytynyt tuttavistaan ja antanut häpeälle valtaa - heillä on ammattimaisempi ote eikä tarvitse miettiä mitä miettivät.


      • 1 ynnä 7
        lynett kirjoitti:

        Mä tiedän, olen tapellut sellaisen vainoajan kanssa vuoden, keräillyt nauloja renkaiden alta, joutunut yllättävien atakkien kohteeksi, nukkunut varmuuslukot kiinni ja kalterit lasiovissa, pitänyt "turvajoukkoja" mukana tai taskussa (heh) jne koska yrittää sisään, tavata, kostaa, ottaa yhteyttä.

        Mikä oli tärkeintä ?

        Tukiverkosto, taltiointi, viranomaiset, taltiointi, katoaminen kokonaan, taltiointi.

        Kohta hitto vie kymmenen vuotta on mennyt eikä vieläkään voi antaa itsestään elonmerkkejä tai se alkaa. Noh, rauhoittunut on sillä tavoin, että enää lähettelee kirjeitä tai koettaa yhteyttä esim naamakirjan kautta kiertäen.

        Kova piti sinänsä laittaa kovaa vasten mutta ensimmäisenä pitää kävellä hakemaan tukea - se on ensimmäinen homma jos on eristäytynyt tuttavistaan ja antanut häpeälle valtaa - heillä on ammattimaisempi ote eikä tarvitse miettiä mitä miettivät.

        Kyllä meitäkin on, jotka osaavat arvostaa hennan kirjoituksia ja saavat niistä ajateltavaa ja apua. Kiitos hennalle että jaksat kirjoittaa täällä! :)


      • henna...
        1 ynnä 7 kirjoitti:

        Kyllä meitäkin on, jotka osaavat arvostaa hennan kirjoituksia ja saavat niistä ajateltavaa ja apua. Kiitos hennalle että jaksat kirjoittaa täällä! :)

        "Kyllä meitäkin on, jotka osaavat arvostaa hennan kirjoituksia ja saavat niistä ajateltavaa ja apua. Kiitos hennalle että jaksat kirjoittaa täällä! :) "

        Kiitos "1 ynnä 7" :)

        Taas nuo Temppuilijan ym. kommentit saivat miettimään, että kirjoitinko tosiaan aloitukseni niin epäselvästi että siitä tuli käsitys että tuolla kun kirjoitin "että pitää pystyä kovettamaan itsensä ja käyttämään narsistin omia keinoja" tarkoitinkin kiristämistä, haukkumista ym mitä se temppuilija "tietää" (en todellakaan tarkoittanut) minun tarkoittaneen, kun tarkoitin sitä että koska narsisti ei pysty tuntemaan empatiaa niin uhrin ainoa keino on suhtautua narsistin sydäntäsärkeviinkin koukutuskeinoihin yhtä tunteettomasti kuin narsisti pystyy suhtautumaan yleensä kaikkeen, päästäkseen eroon narsistista. Tämä selittely lienee esim. temppuilijan tapauksessa turhaa, luultavasti hän vain pyrkii hämmentämään keskustelua ja haukkumaan minua....ja nauttii siitä, kun provosoi minua selittelemään selittelemästä päästyäni omia sanojani....


      • xcch
        henna... kirjoitti:

        "Kyllä meitäkin on, jotka osaavat arvostaa hennan kirjoituksia ja saavat niistä ajateltavaa ja apua. Kiitos hennalle että jaksat kirjoittaa täällä! :) "

        Kiitos "1 ynnä 7" :)

        Taas nuo Temppuilijan ym. kommentit saivat miettimään, että kirjoitinko tosiaan aloitukseni niin epäselvästi että siitä tuli käsitys että tuolla kun kirjoitin "että pitää pystyä kovettamaan itsensä ja käyttämään narsistin omia keinoja" tarkoitinkin kiristämistä, haukkumista ym mitä se temppuilija "tietää" (en todellakaan tarkoittanut) minun tarkoittaneen, kun tarkoitin sitä että koska narsisti ei pysty tuntemaan empatiaa niin uhrin ainoa keino on suhtautua narsistin sydäntäsärkeviinkin koukutuskeinoihin yhtä tunteettomasti kuin narsisti pystyy suhtautumaan yleensä kaikkeen, päästäkseen eroon narsistista. Tämä selittely lienee esim. temppuilijan tapauksessa turhaa, luultavasti hän vain pyrkii hämmentämään keskustelua ja haukkumaan minua....ja nauttii siitä, kun provosoi minua selittelemään selittelemästä päästyäni omia sanojani....

        "Tämä selittely lienee esim. temppuilijan tapauksessa turhaa, luultavasti hän vain pyrkii hämmentämään keskustelua ja haukkumaan minua....ja nauttii siitä, kun provosoi minua selittelemään selittelemästä päästyäni omia sanojani.... "

        henna etkö tunnista "narsus" oireyhtymää? minä olen käynyt tuollaisia keskusteluja narsistin kanssa joita sinä kävit tässä Temppuilijan kanssa, varmaan satoja kertoja.

        Kokemukseni mukaan, ei niin suoraan voi sanoa asioita ettei narsu lähde vetämään asiaa sivuraitelle. Itse asiassa mitä suorempaa sanot asian sitä vähemmän narsu tajuaa, koska menee samantien puolustuskanalle ajattelematta asiaa enempää. Narsulle suora ja hyvin ymmärettävä teksti on kuin kyproniittia teräsmiehelle :).

        Alkoi oikein hymyilyttämään nuo Teppuilijan väitteet, niin tutuilta kuulostivat, tuli suorastaan kodikas tunneltama :).
        Olihan tässä ketjussa muutama muukin samantyyppinen kommentti.

        En tietenkään varmuudella väitä että Tempuilja olisi nph ihminen, mutta nyt kuten muutamalla muullakin kerralla on jostain syystä tullut tuo "kodikas" tunnelma. :o}

        Temppuilija kirjoitti
        "Jos olisit oikea uhri tietäisit, että aidosta pesunkestävästä narsistisesta persoonallisuushäiröisestä pääsee eroon vain katkaisemalla kaikki kommunikaatio tuon häiriöisen kanssa"

        Kovin on yksikertainen ja helppo neuvo, kuin sanoisi alkoholistille, että "lopeta juomasta" Miten yhteinen omaisuus, lapset, yhteinen asunto, tunne siteet siis riippuvuus toisesta ja tunnelukko josta itse kirjoitit?.

        - irtautumalla kaikesta, kantamalla omat henkiset haavansa ihan itse, etsimättä ulkoista kompensaatiota mistään.

        Tuo on kaikista huonoin vaihtoehto, jos yleensä että oppii tuntemaan nph oireyhtymän vaatii tiedon keräystä kontakteja. Lynett hyvin kirjoitti..

        "Kova piti sinänsä laittaa kovaa vasten mutta ensimmäisenä pitää kävellä hakemaan tukea - se on ensimmäinen homma jos on eristäytynyt tuttavistaan ja antanut häpeälle valtaa - heillä on ammattimaisempi ote eikä tarvitse miettiä mitä miettivät. "

        Hanttiin pitää laittaa aina, vaikka ei narsun keinoin, muuten narsu vertauskuvallisesti lopulta "naulaa" läheisen seinään omia tarkoituksia varten.


      • henna...
        xcch kirjoitti:

        "Tämä selittely lienee esim. temppuilijan tapauksessa turhaa, luultavasti hän vain pyrkii hämmentämään keskustelua ja haukkumaan minua....ja nauttii siitä, kun provosoi minua selittelemään selittelemästä päästyäni omia sanojani.... "

        henna etkö tunnista "narsus" oireyhtymää? minä olen käynyt tuollaisia keskusteluja narsistin kanssa joita sinä kävit tässä Temppuilijan kanssa, varmaan satoja kertoja.

        Kokemukseni mukaan, ei niin suoraan voi sanoa asioita ettei narsu lähde vetämään asiaa sivuraitelle. Itse asiassa mitä suorempaa sanot asian sitä vähemmän narsu tajuaa, koska menee samantien puolustuskanalle ajattelematta asiaa enempää. Narsulle suora ja hyvin ymmärettävä teksti on kuin kyproniittia teräsmiehelle :).

        Alkoi oikein hymyilyttämään nuo Teppuilijan väitteet, niin tutuilta kuulostivat, tuli suorastaan kodikas tunneltama :).
        Olihan tässä ketjussa muutama muukin samantyyppinen kommentti.

        En tietenkään varmuudella väitä että Tempuilja olisi nph ihminen, mutta nyt kuten muutamalla muullakin kerralla on jostain syystä tullut tuo "kodikas" tunnelma. :o}

        Temppuilija kirjoitti
        "Jos olisit oikea uhri tietäisit, että aidosta pesunkestävästä narsistisesta persoonallisuushäiröisestä pääsee eroon vain katkaisemalla kaikki kommunikaatio tuon häiriöisen kanssa"

        Kovin on yksikertainen ja helppo neuvo, kuin sanoisi alkoholistille, että "lopeta juomasta" Miten yhteinen omaisuus, lapset, yhteinen asunto, tunne siteet siis riippuvuus toisesta ja tunnelukko josta itse kirjoitit?.

        - irtautumalla kaikesta, kantamalla omat henkiset haavansa ihan itse, etsimättä ulkoista kompensaatiota mistään.

        Tuo on kaikista huonoin vaihtoehto, jos yleensä että oppii tuntemaan nph oireyhtymän vaatii tiedon keräystä kontakteja. Lynett hyvin kirjoitti..

        "Kova piti sinänsä laittaa kovaa vasten mutta ensimmäisenä pitää kävellä hakemaan tukea - se on ensimmäinen homma jos on eristäytynyt tuttavistaan ja antanut häpeälle valtaa - heillä on ammattimaisempi ote eikä tarvitse miettiä mitä miettivät. "

        Hanttiin pitää laittaa aina, vaikka ei narsun keinoin, muuten narsu vertauskuvallisesti lopulta "naulaa" läheisen seinään omia tarkoituksia varten.

        "henna etkö tunnista "narsus" oireyhtymää? minä olen käynyt tuollaisia keskusteluja narsistin kanssa joita sinä kävit tässä Temppuilijan kanssa, varmaan satoja kertoja."

        No hitto soikoon, tunnistan kyllä selvästi ja siitä huolimatta sorrun täällä liikaa selittämään joillekin tietyille tyypeille että toinen ymmärtäisi vaikka tiedän että se on turhaa pään seinään hakkaamista ja jopa puututaan kirjoituksessani johonkin sanaan, jota sitten aletaan pyöritellä oman tarkoituksen mukaan ja silloin siitä tulee loputon suo koska narsisti ei useinkaan oikeastaan halua keskustella asiasta vaan hän haluaa ainoastaan "voittaa" keskustelun. Huomaan tuon piirteen itsessäni ja sitten keljuttaa :D :D Ihan kiva että sanoit tuon suoraan (siis oikeasti kiva) ja siinä mulla onkin itsekasvatuksen paikka (positiivisessa mielessä). :D


      • M.B.

        :)


      • M.B.
        henna... kirjoitti:

        "henna etkö tunnista "narsus" oireyhtymää? minä olen käynyt tuollaisia keskusteluja narsistin kanssa joita sinä kävit tässä Temppuilijan kanssa, varmaan satoja kertoja."

        No hitto soikoon, tunnistan kyllä selvästi ja siitä huolimatta sorrun täällä liikaa selittämään joillekin tietyille tyypeille että toinen ymmärtäisi vaikka tiedän että se on turhaa pään seinään hakkaamista ja jopa puututaan kirjoituksessani johonkin sanaan, jota sitten aletaan pyöritellä oman tarkoituksen mukaan ja silloin siitä tulee loputon suo koska narsisti ei useinkaan oikeastaan halua keskustella asiasta vaan hän haluaa ainoastaan "voittaa" keskustelun. Huomaan tuon piirteen itsessäni ja sitten keljuttaa :D :D Ihan kiva että sanoit tuon suoraan (siis oikeasti kiva) ja siinä mulla onkin itsekasvatuksen paikka (positiivisessa mielessä). :D

        :) Älä keljuunnu. Olet huomannut itsessäsi piirteen, että toisinaan haluat voittaa keskustelun. Asia on luultavasti ehkä enemmän niin, että sinulla on vahva tunne siitä, että sinua ei ihan niin ymmärretä, kuin yrität kirjoittaa. Silloin tulee tavallaan tarve "voittaa" keskustelu. Toisinaan se tuskastuminen siihen, että toinen ei ymmärrä asiaa niin kuin sen tarkoitan, aiheuttaa lievää kontaktittomuutta koko keskusteluun, jossa ehkä sittenkin on kaksi näkökulmaa, jotka ovat pohjimmiltaan samat, mutta käytetty kieli ja valitut sanat ovat erejä.

        Mutta se on sanottava, että toisinaan sinä henna valitset käyttääksesi toisista kirjoittajista sellaisia kuvailevia sanoja kuin esimerkiksi: tietyt tyypit ja vastaavaa, joka sisältää jo sen tiedon, että sinulla on tietynlainen suhtautumistapa itsessäsi siihen toiseen kirjoittajaan.

        Kyllä sinäkin voisit yrittää ymmärtää joskus ihan vapaaehtoisesti, että mitä toinen yrittää sanoa ja vaikka esittää tarkentavia kysymyksiä. Jos niihin taas ei tule vastauksia, ei kannata jatkaa "osoittelutyylillä". Saa sinut tuntumaan ihmisenä .. tai sanotaan että palstakirjoittajana .. ehkä hieman sokealta omille toimintatavoillesi mitä tulee palstakirjoitteluun toisten kirjoittajien kanssa ja sen suhteen miten toinen ehkä ja mahdollisesti kokee sinulta tiettyä todella vahvaa negatiivista asennoitumista kirjoittajan persoonaan asti, vaikka ei ole muuta kuin tämä, palstakommentointi, joka ei nyt kuitenkaan ihan kaikkea ihmisestä kerro oikeasti.

        Ja kyllä. Sinulla on oikeus puolustautua täysillä niitä täydellisiä asiattomuuksia vastaan. Mutta kaikki ei aina ole asiatonta.

        Toisinaan yksikin sana voi olla tärkeä siinä, että miten kokonaisuus ymmärtyy lukijan mielessä.

        *Käydäänkö ensin saunassa ja sitten syödään vasta*


      • M.B. kirjoitti:

        :) Älä keljuunnu. Olet huomannut itsessäsi piirteen, että toisinaan haluat voittaa keskustelun. Asia on luultavasti ehkä enemmän niin, että sinulla on vahva tunne siitä, että sinua ei ihan niin ymmärretä, kuin yrität kirjoittaa. Silloin tulee tavallaan tarve "voittaa" keskustelu. Toisinaan se tuskastuminen siihen, että toinen ei ymmärrä asiaa niin kuin sen tarkoitan, aiheuttaa lievää kontaktittomuutta koko keskusteluun, jossa ehkä sittenkin on kaksi näkökulmaa, jotka ovat pohjimmiltaan samat, mutta käytetty kieli ja valitut sanat ovat erejä.

        Mutta se on sanottava, että toisinaan sinä henna valitset käyttääksesi toisista kirjoittajista sellaisia kuvailevia sanoja kuin esimerkiksi: tietyt tyypit ja vastaavaa, joka sisältää jo sen tiedon, että sinulla on tietynlainen suhtautumistapa itsessäsi siihen toiseen kirjoittajaan.

        Kyllä sinäkin voisit yrittää ymmärtää joskus ihan vapaaehtoisesti, että mitä toinen yrittää sanoa ja vaikka esittää tarkentavia kysymyksiä. Jos niihin taas ei tule vastauksia, ei kannata jatkaa "osoittelutyylillä". Saa sinut tuntumaan ihmisenä .. tai sanotaan että palstakirjoittajana .. ehkä hieman sokealta omille toimintatavoillesi mitä tulee palstakirjoitteluun toisten kirjoittajien kanssa ja sen suhteen miten toinen ehkä ja mahdollisesti kokee sinulta tiettyä todella vahvaa negatiivista asennoitumista kirjoittajan persoonaan asti, vaikka ei ole muuta kuin tämä, palstakommentointi, joka ei nyt kuitenkaan ihan kaikkea ihmisestä kerro oikeasti.

        Ja kyllä. Sinulla on oikeus puolustautua täysillä niitä täydellisiä asiattomuuksia vastaan. Mutta kaikki ei aina ole asiatonta.

        Toisinaan yksikin sana voi olla tärkeä siinä, että miten kokonaisuus ymmärtyy lukijan mielessä.

        *Käydäänkö ensin saunassa ja sitten syödään vasta*

        "Toisinaan se tuskastuminen siihen, että toinen ei ymmärrä asiaa niin kuin sen tarkoitan, aiheuttaa lievää kontaktittomuutta koko keskusteluun, jossa ehkä sittenkin on kaksi näkökulmaa, jotka ovat pohjimmiltaan samat, mutta käytetty kieli ja valitut sanat ovat erejä."

        Näinhän se menee ja sitten helposti lukee toisen tekstejä "rivien välistä" tai tietyllä tuskastumisen asenteella jo etukäteen.
        Monesti todellakin voi olla sama asia mielessä molemmilla osapuolilla mutta "tunnetaso" estää näkemästä sitä tai sitten ihmiset kirjoittavat samasta asiasta eri käsittelyvaiheessa ja homma menee ristiin.



        *Otottelee saunan lämpiämistä*


      • henna...
        M.B. kirjoitti:

        :) Älä keljuunnu. Olet huomannut itsessäsi piirteen, että toisinaan haluat voittaa keskustelun. Asia on luultavasti ehkä enemmän niin, että sinulla on vahva tunne siitä, että sinua ei ihan niin ymmärretä, kuin yrität kirjoittaa. Silloin tulee tavallaan tarve "voittaa" keskustelu. Toisinaan se tuskastuminen siihen, että toinen ei ymmärrä asiaa niin kuin sen tarkoitan, aiheuttaa lievää kontaktittomuutta koko keskusteluun, jossa ehkä sittenkin on kaksi näkökulmaa, jotka ovat pohjimmiltaan samat, mutta käytetty kieli ja valitut sanat ovat erejä.

        Mutta se on sanottava, että toisinaan sinä henna valitset käyttääksesi toisista kirjoittajista sellaisia kuvailevia sanoja kuin esimerkiksi: tietyt tyypit ja vastaavaa, joka sisältää jo sen tiedon, että sinulla on tietynlainen suhtautumistapa itsessäsi siihen toiseen kirjoittajaan.

        Kyllä sinäkin voisit yrittää ymmärtää joskus ihan vapaaehtoisesti, että mitä toinen yrittää sanoa ja vaikka esittää tarkentavia kysymyksiä. Jos niihin taas ei tule vastauksia, ei kannata jatkaa "osoittelutyylillä". Saa sinut tuntumaan ihmisenä .. tai sanotaan että palstakirjoittajana .. ehkä hieman sokealta omille toimintatavoillesi mitä tulee palstakirjoitteluun toisten kirjoittajien kanssa ja sen suhteen miten toinen ehkä ja mahdollisesti kokee sinulta tiettyä todella vahvaa negatiivista asennoitumista kirjoittajan persoonaan asti, vaikka ei ole muuta kuin tämä, palstakommentointi, joka ei nyt kuitenkaan ihan kaikkea ihmisestä kerro oikeasti.

        Ja kyllä. Sinulla on oikeus puolustautua täysillä niitä täydellisiä asiattomuuksia vastaan. Mutta kaikki ei aina ole asiatonta.

        Toisinaan yksikin sana voi olla tärkeä siinä, että miten kokonaisuus ymmärtyy lukijan mielessä.

        *Käydäänkö ensin saunassa ja sitten syödään vasta*

        "Olet huomannut itsessäsi piirteen, että toisinaan haluat voittaa keskustelun."

        Ei. Se keljuttaa kun olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen että provosoidun puolustelemaan itseäni sellaisille ihmisille, joiden ainoa tarkoitus on voittaa keskustelu eikä keskustella asiasta.


      • M.B.
        henna... kirjoitti:

        "Olet huomannut itsessäsi piirteen, että toisinaan haluat voittaa keskustelun."

        Ei. Se keljuttaa kun olen huomannut itsessäni sellaisen piirteen että provosoidun puolustelemaan itseäni sellaisille ihmisille, joiden ainoa tarkoitus on voittaa keskustelu eikä keskustella asiasta.

        Toisen tarkoitusperistä ei koskaan voi olla satasen varma. Ehkä toinenKIN provosoitui ensin. Mistäpä tuollaisenkaan koskaan tietää, ja jos väittää tietävänsä, se on edelleenkin vain oletusta :)


    • Appalakki

      Henna.Avauksesi oli täyttä asiaa.Noin se menee.

      • henna...

        Appalakki, :)


    • rauhaa rakastava

      yritäpä ymmärtää miksi kaikki hyökkää hennaa vastaan. tarkoituksena on että kerrotaan erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia narsisteista ja selviytymisestä. kaikilla on erimielipide, ja turhaan kaikki eriävät mielipiteet kannattaa samaa keskusteluun laukoa.jos ei ole samaa mieltä hennan kanssa..aloittakoon uuden keskustelun aiheesta, miksi hennan käsitys on väärä.siellä sitten puikaa mikä hennan toimintamallissa on väärin.ihimiset kyllä karsii täältä mitä ne haluaa lukea ja mitä ei, mikä koskettaa ja mikä ei.pidetään yhdessä keskustelussa vain se yksi asia aiheena, niin ei tule tällaisia sekametelisoppia.

      • henna...

        Nimim. rauhaa rakastava, niinpä, alkuperäinen keskustelun aihe hukkuu kokonaan tuollaisessa. Usein tulee mieleen, että ehkäpä se on tarkoituskin, jos keskustelun varsinainen aihe osuu liian kipeästi joihinkin.


      • M.B.
        henna... kirjoitti:

        Nimim. rauhaa rakastava, niinpä, alkuperäinen keskustelun aihe hukkuu kokonaan tuollaisessa. Usein tulee mieleen, että ehkäpä se on tarkoituskin, jos keskustelun varsinainen aihe osuu liian kipeästi joihinkin.

        Anteeksi omasta puolestani... Itse olen aikamoisen rönsyilevä, mutta omasta mielestäni olen hieman oppinut katsomaan, että missä ja miten tällä palstalla on enemmän suotavaa rönsyily ja missä taas ei.

        Osa kirjoituksista on saanut minut kyyneliin asti koskettavuudessaan, mistä olen ollut äärimmäisen iloinen huomatessani, että minulla akaa olemaan muutakin tunne-elämää kuin pakonomainen tunteiden jäädytyselämä :D Kiitos kaikille kirjoittajille kuitenkin, hyvin narsistisesti totean, että olen ottanut jälleen askelen matkalla, joka toisinaan on vaikuttunut jopa toivottomalta.


      • M.B. kirjoitti:

        Anteeksi omasta puolestani... Itse olen aikamoisen rönsyilevä, mutta omasta mielestäni olen hieman oppinut katsomaan, että missä ja miten tällä palstalla on enemmän suotavaa rönsyily ja missä taas ei.

        Osa kirjoituksista on saanut minut kyyneliin asti koskettavuudessaan, mistä olen ollut äärimmäisen iloinen huomatessani, että minulla akaa olemaan muutakin tunne-elämää kuin pakonomainen tunteiden jäädytyselämä :D Kiitos kaikille kirjoittajille kuitenkin, hyvin narsistisesti totean, että olen ottanut jälleen askelen matkalla, joka toisinaan on vaikuttunut jopa toivottomalta.

        Njääh... hyvin sä vedät =)

        Rönsyily tuo väriä ja eloa, kuuluu asiaan.
        Muakin välillä huvittaa miten yhdestä asiasta päästään täysin muille maille. Eli joku kirjoittaa yhdessä lauseessa jonkin maininnnan joka menee toiseen suuntaan ja seuraava tarttuu siihen... ja se on sitten menoa.

        Ei se nyt niin vakavaa kuitenkaan ole, mulle ainakaan mutta en toisten puolesta tietenkään voi puhua.

        Halitttelut ja hauskuuttelut... mun luonteellani sanon vain että so what mutta edelleenkin, se onkin vain minun luonteeni ja tapani. Kyllä meitä tänne mahtuu...vaikka kyynärpäitä pitääkin välillä varoa =)


      • M.B.
        lynett kirjoitti:

        Njääh... hyvin sä vedät =)

        Rönsyily tuo väriä ja eloa, kuuluu asiaan.
        Muakin välillä huvittaa miten yhdestä asiasta päästään täysin muille maille. Eli joku kirjoittaa yhdessä lauseessa jonkin maininnnan joka menee toiseen suuntaan ja seuraava tarttuu siihen... ja se on sitten menoa.

        Ei se nyt niin vakavaa kuitenkaan ole, mulle ainakaan mutta en toisten puolesta tietenkään voi puhua.

        Halitttelut ja hauskuuttelut... mun luonteellani sanon vain että so what mutta edelleenkin, se onkin vain minun luonteeni ja tapani. Kyllä meitä tänne mahtuu...vaikka kyynärpäitä pitääkin välillä varoa =)

        No itseasiassa pidän ihan "oikeassakin" elämässä eniten keskusteluista, joissa voi lähteä pohtimaan asioita ihan yhdenkin sanotun sanan vuoksi, josta keskustelu parhaimmillaan ikäänkuin herää uudelleen nousuun. Liikaa ohjeistetut ja eräällä tavalla myös ohjatut keskustelut eivät ole koskaan auenneet minulle hedelmällisinä, enkä oikeastaan ole koskaan myöskään ymmärtänyt ihmisiä, jotka ovat yltiöpäisen innoissaan osallistuttuaan tiukan ohjauksen alla, täysin johdateltuina, yhtään mihinkään toimintaan. Sellainen vaatii jo siltä ohjaajalta niin ylivoimaisen erinomaisia taitoja herätellä sitä ohjaustilannetta niin eloon, että ihmiset asianmukaisessa viitekehyksessä "heräävät eloon" ja rajojen sisällä rönsyilevät iloisena vapaasti. Taitavimmat ohjaajat näkevät ne rajat ja alun ohjeistukset niissäkin siemenissä, jotka täysin vapaan rönsyilyn myötä lennähtävät ulottuville. Niillä, jotka sellaisen osaavat, niillä on taitoa. Mestarillista sellaista :)


      • M.B.
        M.B. kirjoitti:

        No itseasiassa pidän ihan "oikeassakin" elämässä eniten keskusteluista, joissa voi lähteä pohtimaan asioita ihan yhdenkin sanotun sanan vuoksi, josta keskustelu parhaimmillaan ikäänkuin herää uudelleen nousuun. Liikaa ohjeistetut ja eräällä tavalla myös ohjatut keskustelut eivät ole koskaan auenneet minulle hedelmällisinä, enkä oikeastaan ole koskaan myöskään ymmärtänyt ihmisiä, jotka ovat yltiöpäisen innoissaan osallistuttuaan tiukan ohjauksen alla, täysin johdateltuina, yhtään mihinkään toimintaan. Sellainen vaatii jo siltä ohjaajalta niin ylivoimaisen erinomaisia taitoja herätellä sitä ohjaustilannetta niin eloon, että ihmiset asianmukaisessa viitekehyksessä "heräävät eloon" ja rajojen sisällä rönsyilevät iloisena vapaasti. Taitavimmat ohjaajat näkevät ne rajat ja alun ohjeistukset niissäkin siemenissä, jotka täysin vapaan rönsyilyn myötä lennähtävät ulottuville. Niillä, jotka sellaisen osaavat, niillä on taitoa. Mestarillista sellaista :)

        ...menipäs hassuksi sanailuksi.. kait tuossa on se ajattelemani ajatuskin jossakin :DD


      • M.B. kirjoitti:

        ...menipäs hassuksi sanailuksi.. kait tuossa on se ajattelemani ajatuskin jossakin :DD

        Juuh =D


    • freestyle2

      Mielestäni aloitus on erittäin selkeä ja pointti on helppo ymmärtää.
      Narsisti asettaa pelisäännöt ja niiden mukaan on pelattava, jos aikoo selvitä. Helpointa on vain yrittää poistua pelipaikalta, koska mitään järkeviä pelisääntöjä ei ole ja "vastustaja" pelaa vain ja ainoastaan omaan pussiin!
      Jos samalla tulee kohdeltua narskua väärin, niin entäs sitten.
      Miten hän on sinua kohdellut?

      • numerot

        Niin, mikä on narsistin väärinkohtelua? Reagoimattomuusko?


      • henna...

        Kiitos sanoistasi freestyle2, tekee hyvää tuollaiset sanat, koska jossain vaiheessa alkukesällä jouduin mielestäni ihan asiattoman hyökkäyksen kohteeksi. Paljon pahimpia herjausviestejä on kyllä ylläpito pyynnöstäni poistanut siltä ajalta. Mutta se siitä, joillakin vain taitaa olla kova hinku alistaa sellainen joka kaunstelematta kirjoittaa narsistien tuhoavasta käytöksestä. Mikä on tietysti ihan ymmärrettävää siinä mielessä, koska palsta on avoin myös narsisteille.


      • henna...

        "Onnistuneesti savustit Halebobin pois palstalta. Nostan hattua hienolle manööverillesi.

        * tarjoo peilin * "

        Ai, minäkö sen savustin? No, hyvä kun lähti. :D :D :D

        Kaikkea muuta kuin asiallisia olivat hänen ketjunsa, yhden aloitti otsikolla "Henna, lisääntyykö syljenerityksesi kun kuulet sanan narsisti", hänen ketjunsa oli täynnä minun nimimerkillesi suunnattua tekstiä tyyliin" olet mielenvikainen, olet täysin sekaisin, olet tarapian tarpeessa, puhut pelkkää p*skaa" ja hirveätä uhrien mollaamista ja herjaamista muutenkin ja hyvin näkyvää narsistien ylivertaisuuden ylistämistä.

        Yrität provosoida minua tällaislla jatkuvasti, mutta tällä kertaa tiedostin sen ja halusin kuitenkin vastata tuohon.


      • henna...
        henna... kirjoitti:

        "Onnistuneesti savustit Halebobin pois palstalta. Nostan hattua hienolle manööverillesi.

        * tarjoo peilin * "

        Ai, minäkö sen savustin? No, hyvä kun lähti. :D :D :D

        Kaikkea muuta kuin asiallisia olivat hänen ketjunsa, yhden aloitti otsikolla "Henna, lisääntyykö syljenerityksesi kun kuulet sanan narsisti", hänen ketjunsa oli täynnä minun nimimerkillesi suunnattua tekstiä tyyliin" olet mielenvikainen, olet täysin sekaisin, olet tarapian tarpeessa, puhut pelkkää p*skaa" ja hirveätä uhrien mollaamista ja herjaamista muutenkin ja hyvin näkyvää narsistien ylivertaisuuden ylistämistä.

        Yrität provosoida minua tällaislla jatkuvasti, mutta tällä kertaa tiedostin sen ja halusin kuitenkin vastata tuohon.

        sori kirjoitusvirhe, minun nimimerkillesi pitää olla minun nimimerkilleNI. Sinun nimimerkkisihän oli kahden samanhenkisen veljeksen täydellist yhteisymmärrystä ja toistenne palvomista.


      • henna...

        "Onnistuneesti savustit Halebobin pois palstalta. Nostan hattua hienolle manööverillesi."

        Tässä lienee kysymys sinun kateudestasi, huomasit nyt että palstalle ilmestyi muutama ihminen, jotka olivat ymmärtäneet mitä aloituksessani tarkoitin ja olivat jopa samaa mieltä ja kateellisessa mielessäsi heräsi ajatus kostaa ja mustamaalata nimimerkkini maine sellaiseksi että ilkeyksissäni ajelen nimimerkkejä pois palstalta.

        Ei jatketa tätä ns. "keskustelua" aiheesta kanssasi koska tällaiset vääntämiset eivät voi useimpia lukijoita kiinnostaa, sotkevat vaan keskustelua. Tosin siinä mielessä tämä ajaa asiansa koska tämäkin selkeyttää narsistien kaavoja toimia, yritetään kateellisena ja ilkeyksissään pilata toisen maine vääristellyillä ja valheellisilla "tiedoilla".


      • henna...

        "Veikkaan, että Halebob vain turhautui kanssasi, mikä juurikin tällä hetkellä on itselläni päällimmäinen tunne. Mutta minä en ole Halebob, joten en pura turhautumistani sinuun, vaan keksin jotain muuta tilalle. Eihän minun turhautumisentunteeni ole sinun ongelmasi - itse minun pitää se käsitellä"

        Siis turhautumisella perustelet JATKUVAT todella herjaavat ja ilkeät Haleboin vastaukset minulle?

        Tässäkinhän on nyt vain esimerkki narsistin tavasta toimia, tekee se mitä vain niin sehän omasta mielestään "ihan vitsillä mutta olet niin tosikko ettet ymmärrä vitsiä", "vähän vain kun sinä sen itse aiheutit", niinhän ne tunnetusti sanoo raa'asta pahoinpitelystäänkin että "minä vain vähän tönäisin, pakkohan se oli kun sinä olit niin hysteerinen" tmv.

        Seuraava heittosi tähän on että minussa itsessäni on jotain vikaa kun kuvittelen hänen viestiensä olleen törkeitä, herjaavia ja ilkeitä? Älä viitsi enää vaivautua. Sun "kaavat" on niin tuttuja kun olen pidempään palstaa seurannut.


      • M.B.
        henna... kirjoitti:

        "Onnistuneesti savustit Halebobin pois palstalta. Nostan hattua hienolle manööverillesi.

        * tarjoo peilin * "

        Ai, minäkö sen savustin? No, hyvä kun lähti. :D :D :D

        Kaikkea muuta kuin asiallisia olivat hänen ketjunsa, yhden aloitti otsikolla "Henna, lisääntyykö syljenerityksesi kun kuulet sanan narsisti", hänen ketjunsa oli täynnä minun nimimerkillesi suunnattua tekstiä tyyliin" olet mielenvikainen, olet täysin sekaisin, olet tarapian tarpeessa, puhut pelkkää p*skaa" ja hirveätä uhrien mollaamista ja herjaamista muutenkin ja hyvin näkyvää narsistien ylivertaisuuden ylistämistä.

        Yrität provosoida minua tällaislla jatkuvasti, mutta tällä kertaa tiedostin sen ja halusin kuitenkin vastata tuohon.

        Minullekin taisi joku nimeltämainitsematon laukoa jotakin kuolaamisesta... hmm.. mutta ei ollut hale kuitenkaan..

        Ehkä se olikin provosointia... Exäni käytti samoja sanoja paljoltikin. En silti väittäisi nph:ksi... Minussa taitaa olla paljon vikoja.


      • Niin paljon hyviä kysymyksiä, että menen hetkeks nurkkaan raapimaan päätäni =)


      • M.B.

        Tuo... tuo ON asia, joka minuun kolahti silloin kun minua sanottiin narsistiksi.

        Ensinnäkin, olen tunneihminen, sitä ei enää käy kieltäminen. HÄN väitti olevansa puhdas järki-ihminen. Minä kielsin olevani niin tunneihminen (mikä siihenkin negatiivisena aina onnistutaan liittämään niin, että oman tunneihmisyytensä haluaa kieltää) ja toisen sellaisesta tekee itselleen aseen, jota käyttää...

        Mutta mutta.. Jollakin tasolla uskon, että hänellä järki-ihmisenä oli oma salattu tunnepuolensa, johon vetoaminen tai viittaaminen sai aina puolustuksen päälle, samoin kun jos hän viittasi siihen, että minä olen tunneihminen....

        Hänen tunnepuolensa oli osoitusta aina siitä, että hän ei ole epäinhimillinen, minun tunnepuoleni oli aina merkki siitä, kuinka ihminen voi olla "vaan hullu tajuamatta kuinka hullu on" .. Kaksi ihmistä, joista kumpikin tuntee luovuttavansa ne terävimmät aseet toisen käyttöön myöntäessään itsessään jotakin puolta/asiaa, jonka toinen on ehkä jo ehtinyt määritellä negatiiviseksi...

        *monimutkaista, indeed..*


      • 9+7
        henna... kirjoitti:

        "Onnistuneesti savustit Halebobin pois palstalta. Nostan hattua hienolle manööverillesi."

        Tässä lienee kysymys sinun kateudestasi, huomasit nyt että palstalle ilmestyi muutama ihminen, jotka olivat ymmärtäneet mitä aloituksessani tarkoitin ja olivat jopa samaa mieltä ja kateellisessa mielessäsi heräsi ajatus kostaa ja mustamaalata nimimerkkini maine sellaiseksi että ilkeyksissäni ajelen nimimerkkejä pois palstalta.

        Ei jatketa tätä ns. "keskustelua" aiheesta kanssasi koska tällaiset vääntämiset eivät voi useimpia lukijoita kiinnostaa, sotkevat vaan keskustelua. Tosin siinä mielessä tämä ajaa asiansa koska tämäkin selkeyttää narsistien kaavoja toimia, yritetään kateellisena ja ilkeyksissään pilata toisen maine vääristellyillä ja valheellisilla "tiedoilla".

        Katumuksen puute.
        Faktan peittely valheilla.
        Fantasiamaailman rakentaminen, jossa tällä ei olisi mitään merkitystä.


      • 13+8
        henna... kirjoitti:

        "Veikkaan, että Halebob vain turhautui kanssasi, mikä juurikin tällä hetkellä on itselläni päällimmäinen tunne. Mutta minä en ole Halebob, joten en pura turhautumistani sinuun, vaan keksin jotain muuta tilalle. Eihän minun turhautumisentunteeni ole sinun ongelmasi - itse minun pitää se käsitellä"

        Siis turhautumisella perustelet JATKUVAT todella herjaavat ja ilkeät Haleboin vastaukset minulle?

        Tässäkinhän on nyt vain esimerkki narsistin tavasta toimia, tekee se mitä vain niin sehän omasta mielestään "ihan vitsillä mutta olet niin tosikko ettet ymmärrä vitsiä", "vähän vain kun sinä sen itse aiheutit", niinhän ne tunnetusti sanoo raa'asta pahoinpitelystäänkin että "minä vain vähän tönäisin, pakkohan se oli kun sinä olit niin hysteerinen" tmv.

        Seuraava heittosi tähän on että minussa itsessäni on jotain vikaa kun kuvittelen hänen viestiensä olleen törkeitä, herjaavia ja ilkeitä? Älä viitsi enää vaivautua. Sun "kaavat" on niin tuttuja kun olen pidempään palstaa seurannut.

        narsisti ei näe itsessään koskaan mitään vikaa


    • 12+9

      Henna, älä välitä. Temppuilija provosoi sinua. Harrastukseni vuoksi haen paljon tietoa aiheeseen liittyviltä foorumeilta ja olen tottuntu hänenkaltaisiinsa mentaalimasturboijiin, siksipä yksinkertaisesti vain ohitan kaiken mitä hän kirjoittaa. Olen yksinkertaisesti niin immuuni jo tuommoiselle. Tietoa heiltä ei saa, koska he vääristävät sitä, elämä kuluu täällä egoa pönkittäessä jne. Heille ei pidä koskaan vastata. Tarkoitus on vaan oman egon pönkittäminen, huomion saaminen ja mikä lie jota ei täyspäinen tajua.

      Älä kiinnitä huomiota, älä ota henkilökohtaisesti. Kyseinen ihminen vääntää vaikka mustan valkoiseksi jos hän kokee siitä jotain saavansa.

      • henna...

        Kiitos 12 9, lämmitti mieltä se mitä kirjoitit.

        Nuo mitä temppuilija kirjoittaa jotenkin aina yllättää, että miten joku voi tehdä noin, tuntuu että ei ole mitään rajaa noille syytöksille, valheellisillekaan. Olet oikeassa siinä että hänenkaltaisilleen ei pitäisi koskaan edes vastata.


    • xcch

      "Toimiiko henna sinun mielestäsi oikein yllyttäessään ihmisiä jokaisen henkilökohtaisesti määrittelemiä persoonallisuushäiriöisiä vastaan?"

      Tämä on taas tuota aiemmin mainitsemaano "laajentamista", sinä näet muiden ja varsinkin hennan kirjoituksissa jotakin jota minä en hahmota ja tuskin moni muukaan. Näistä ketjuista tulee pitkiä kuin nälkävuosi ja raskaita lukea jos pitää ryhtyä oikomaan kaikki mahdollisia "vääriä käsistyksiä".

      Joillakin ihmisillä on filosofinen tapa tarkastella asioita, tämä tarkoittaa että epääilee kirjoituksissa olevan jotain muuta sisältöä kuin miltä siinä sanotaan.

      Se on turhaa, henna on kovettanut itsensä narsun kanssa ja tuntee luultavasti (kuten minäkin), itsensä "sotaveteraaniksi" johon ei arvostelut pure (syytä narsua) :)

      Itse pidän hennan suorista ja asiantuntevista kommenteista, hän on heino persoona. Kumpa kaikki olisivat tässä asiassa hänen kaltaisia, niin silloin tämä narsupalsta olisi tarpeeton. :)

      • henna...

        :) xcch!

        "Näistä ketjuista tulee pitkiä kuin nälkävuosi ja raskaita lukea jos pitää ryhtyä oikomaan kaikki mahdollisia "vääriä käsistyksiä". "

        Tuosta olen ihan samaa mieltä kanssasi, varsinkin jos on ketju, missä on tarkoitus keskustella aloittajan kirjoittamasta asiasta asiallisesti niin on tosi kurjaa jos se ketju muuttuukin keskinäisten välien selvittelyksi (joskus siihen itsekin provosoidun mutta pyrin sitä välttämään), yksittäisten ihmisten flirttailuksi tai jatkuvasti sellaisten viestien vaihdoksi, mille mielestäni oikea paikka olisi vaikka joku chatti tms. Se ei voi mitenkään kiinnostaa muita lukijoita. Tällaisia ketjuja on tosi raskas lukea kun yrittää etsiä sitä oikeaa asiaa välistä.


      • xcch
        henna... kirjoitti:

        :) xcch!

        "Näistä ketjuista tulee pitkiä kuin nälkävuosi ja raskaita lukea jos pitää ryhtyä oikomaan kaikki mahdollisia "vääriä käsistyksiä". "

        Tuosta olen ihan samaa mieltä kanssasi, varsinkin jos on ketju, missä on tarkoitus keskustella aloittajan kirjoittamasta asiasta asiallisesti niin on tosi kurjaa jos se ketju muuttuukin keskinäisten välien selvittelyksi (joskus siihen itsekin provosoidun mutta pyrin sitä välttämään), yksittäisten ihmisten flirttailuksi tai jatkuvasti sellaisten viestien vaihdoksi, mille mielestäni oikea paikka olisi vaikka joku chatti tms. Se ei voi mitenkään kiinnostaa muita lukijoita. Tällaisia ketjuja on tosi raskas lukea kun yrittää etsiä sitä oikeaa asiaa välistä.

        henna, minulla tuli kirjoitusvirhe.. piti kirjoittaa "hieno" mutta ymmärsit kyllä.
        Yritän tarkistaa kirjoituksiani, mutta en aina huomaa kaikkia virheitä.

        Jep, nuin menevät, jos jotkut haluaa chattailla tai flirttailla, niin mikäpä siinä. Mutta voivat tehdä silloin oman avauksen, jotta ei käy kuten usein käy että asiallisen avauksen jälkeen ilmestyy n.40 keskinäistä viestiä ja siihen vielä lisäksi parikymmentä virheellistä tulkintaa syyttelyineen.
        Otsikko kuitenkin houkuttelee kirjoittajia ja lopulta on 150 viestiä jostaa pitää yrittää poimia tärkeimmät ja jos kommentoi, niin hukkuu massaan...
        Tämä kaikella ystävyydellä, siis jos nyt flirtin heittää, niin sen pitäs liittyä teemaan ja ei sitten jatkua loputtomin.

        Noita vääriä tulkintoja ei saa pois, jos se onnistuis ohjeistuksilla, niin olisimme onnistuneet parantamaaan täällä narsisteja :) (vitsi)


      • henna...
        xcch kirjoitti:

        henna, minulla tuli kirjoitusvirhe.. piti kirjoittaa "hieno" mutta ymmärsit kyllä.
        Yritän tarkistaa kirjoituksiani, mutta en aina huomaa kaikkia virheitä.

        Jep, nuin menevät, jos jotkut haluaa chattailla tai flirttailla, niin mikäpä siinä. Mutta voivat tehdä silloin oman avauksen, jotta ei käy kuten usein käy että asiallisen avauksen jälkeen ilmestyy n.40 keskinäistä viestiä ja siihen vielä lisäksi parikymmentä virheellistä tulkintaa syyttelyineen.
        Otsikko kuitenkin houkuttelee kirjoittajia ja lopulta on 150 viestiä jostaa pitää yrittää poimia tärkeimmät ja jos kommentoi, niin hukkuu massaan...
        Tämä kaikella ystävyydellä, siis jos nyt flirtin heittää, niin sen pitäs liittyä teemaan ja ei sitten jatkua loputtomin.

        Noita vääriä tulkintoja ei saa pois, jos se onnistuis ohjeistuksilla, niin olisimme onnistuneet parantamaaan täällä narsisteja :) (vitsi)

        "Noita vääriä tulkintoja ei saa pois, jos se onnistuis ohjeistuksilla, niin olisimme onnistuneet parantamaaan täällä narsisteja :) (vitsi) "

        Eikä oo edes vitsi vaan totta :D :D


      • M.B.

        "Joillakin ihmisillä on filosofinen tapa tarkastella asioita, tämä tarkoittaa että epääilee kirjoituksissa olevan jotain muuta sisältöä kuin miltä siinä sanotaan."

        Joillakin ihmisillä filosofinen tapa tarkastella asioita ei ole samaa kuin epäluulo siitä, että toinen sanoessaan jotakin, sanoisikin jotain muuta kuin on sanovinaan. Sellainen ajattelutapa on minun mielestäni puhtaasti usein epäluuloinen. Ja on hyvin usein myös lähtöisin kuulijasta itsestään.


      • xcch
        M.B. kirjoitti:

        "Joillakin ihmisillä on filosofinen tapa tarkastella asioita, tämä tarkoittaa että epääilee kirjoituksissa olevan jotain muuta sisältöä kuin miltä siinä sanotaan."

        Joillakin ihmisillä filosofinen tapa tarkastella asioita ei ole samaa kuin epäluulo siitä, että toinen sanoessaan jotakin, sanoisikin jotain muuta kuin on sanovinaan. Sellainen ajattelutapa on minun mielestäni puhtaasti usein epäluuloinen. Ja on hyvin usein myös lähtöisin kuulijasta itsestään.

        "Joillakin ihmisillä filosofinen tapa tarkastella asioita ei ole samaa kuin epäluulo siitä, että toinen sanoessaan jotakin, sanoisikin jotain muuta kuin on sanovinaan. Sellainen ajattelutapa on minun mielestäni puhtaasti usein epäluuloinen. Ja on hyvin usein myös lähtöisin kuulijasta itsestään. "

        Filosofisella tavalla (tai olemalla epäluuloinen) löysit tuosta lauseestani piilottamani ytimen, nimittäin tuo epäluulo on totta, yritin vaan olla hienotunteinen :)


      • M.B.
        xcch kirjoitti:

        "Joillakin ihmisillä filosofinen tapa tarkastella asioita ei ole samaa kuin epäluulo siitä, että toinen sanoessaan jotakin, sanoisikin jotain muuta kuin on sanovinaan. Sellainen ajattelutapa on minun mielestäni puhtaasti usein epäluuloinen. Ja on hyvin usein myös lähtöisin kuulijasta itsestään. "

        Filosofisella tavalla (tai olemalla epäluuloinen) löysit tuosta lauseestani piilottamani ytimen, nimittäin tuo epäluulo on totta, yritin vaan olla hienotunteinen :)

        :D Hienotunteisuus on vaikea laji kuten loukkaantumattomuuskin toisinaan.


    • Mun ongelma on aina ollut hieman päinvastainen...
      Miten saada se narsku PYSYMÄÄN siinä vierellä. :D

      Kenelläkään hyvää poppaskonstia tähän?

      • M.B.

        Liima, käsiraudat, raajojen katkominen, lobotomia ... vain muutamia mainitakseni :) Tai annan sille rajoittamaton vapaus mennä mielensä mukaan?? Toimiskohan..


      • Tempun ohje on paras.
        Toisaalta toi MB:n ohjekin on käypä =)

        Vesi hanhen selästä loputtomiin vaan ja rakentaa omat juttunsa muualle.
        Eli ottaa vain herkut päältä eikä takerru putsaamaan rinnoille tipahtaneita kermavaahtoklönttejä.

        Tässä tulee vain sellainen ongelma, että oman itsensä hallitsemisessa on enemmän töitä kun sen toisen ongelmien sivuuttamisessa....


      • M.B. kirjoitti:

        Liima, käsiraudat, raajojen katkominen, lobotomia ... vain muutamia mainitakseni :) Tai annan sille rajoittamaton vapaus mennä mielensä mukaan?? Toimiskohan..

        "Liima, käsiraudat, raajojen katkominen, lobotomia ..."

        :D :D

        Rajoittamaton vapaus...Ei toimi. Tai toisinsanoen sellainen suhde ei hyödyttäisi minua millään tavalla...Ei se sellainen ole edes suhde, jossa nähdään jos nähdään ja molemmat huitelee vain omilla teillään. Eikö silloin ole sama olla sinkkuna. :)


      • dizel kirjoitti:

        "Liima, käsiraudat, raajojen katkominen, lobotomia ..."

        :D :D

        Rajoittamaton vapaus...Ei toimi. Tai toisinsanoen sellainen suhde ei hyödyttäisi minua millään tavalla...Ei se sellainen ole edes suhde, jossa nähdään jos nähdään ja molemmat huitelee vain omilla teillään. Eikö silloin ole sama olla sinkkuna. :)

        Noh, en mä tiä tarkoittaako rajaton vapaus välttämättä sitä että nähdään jos nähdään tai mitään pettämistä (mitä nyt ei voi muutenkaan estää tavallisessa suhteessa, pettää jos on pettääkseen...), mutta ensiksi pitäisi hyväksyä se, että toinen on vähän... noh... vaikea (heh) eikä koettaa puuttua kovinkaan niihin "epäkohtiin" tai toivoa kummoisempaa muutosta kuin omassa suhtautumisessa.

        Anteeksipyyntö on vain anteeksipyyntö eikä sillä välttämättä ole mitään merkitystä ja sillä kuitataan kaikki - jos on oikein "morkkiksissaan" niin voi rokotella menneistä mutta ei liian pitkään tai paljon.
        Pitäis oppia haistamaan ne tilanteet mitä kestää.
        Välillä paree vain olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

        Sitten kannattaa pitää vastakoukkua kiinni, miesten kanssa seksi on hyvä väline siihen =)
        Okei okei, meni vähän roisiksi mutta mulla on sellainen olo nyt.

        Kun jauhaa juttujaan julkisesti, niihin ei kannata puuttua.

        Mitä mä näitä luettelemaan, jos sellaisen kanssa haluaa olla, pitää muuttaa omaa suhtautumistaan... välinpitämättömäksi... niin kai se on.
        Ja varautua joka kerta pidemmän hyvän vaiheen jälkeen siihen että kohta poksahtaa eikä pettyä.
        Rajat pitää olla tiukat tietyissä asioissa koska muuten alkaa halveksimaan mutta samalla hirren pitää olla löysä. Vaikeaa eikä mitenkään rentoa ainakaan aluksi kun joutuu varautumaan ja miettimään.

        Ajan kanssa helpottuu. Omien tunnereaktioiden hallitseminen siinä on vaikeampaa kuin valuttaa se vesi selästä.

        En mä tiä mitä tollasella suhteella tekee mutta jos haluaa...


      • lynett kirjoitti:

        Noh, en mä tiä tarkoittaako rajaton vapaus välttämättä sitä että nähdään jos nähdään tai mitään pettämistä (mitä nyt ei voi muutenkaan estää tavallisessa suhteessa, pettää jos on pettääkseen...), mutta ensiksi pitäisi hyväksyä se, että toinen on vähän... noh... vaikea (heh) eikä koettaa puuttua kovinkaan niihin "epäkohtiin" tai toivoa kummoisempaa muutosta kuin omassa suhtautumisessa.

        Anteeksipyyntö on vain anteeksipyyntö eikä sillä välttämättä ole mitään merkitystä ja sillä kuitataan kaikki - jos on oikein "morkkiksissaan" niin voi rokotella menneistä mutta ei liian pitkään tai paljon.
        Pitäis oppia haistamaan ne tilanteet mitä kestää.
        Välillä paree vain olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

        Sitten kannattaa pitää vastakoukkua kiinni, miesten kanssa seksi on hyvä väline siihen =)
        Okei okei, meni vähän roisiksi mutta mulla on sellainen olo nyt.

        Kun jauhaa juttujaan julkisesti, niihin ei kannata puuttua.

        Mitä mä näitä luettelemaan, jos sellaisen kanssa haluaa olla, pitää muuttaa omaa suhtautumistaan... välinpitämättömäksi... niin kai se on.
        Ja varautua joka kerta pidemmän hyvän vaiheen jälkeen siihen että kohta poksahtaa eikä pettyä.
        Rajat pitää olla tiukat tietyissä asioissa koska muuten alkaa halveksimaan mutta samalla hirren pitää olla löysä. Vaikeaa eikä mitenkään rentoa ainakaan aluksi kun joutuu varautumaan ja miettimään.

        Ajan kanssa helpottuu. Omien tunnereaktioiden hallitseminen siinä on vaikeampaa kuin valuttaa se vesi selästä.

        En mä tiä mitä tollasella suhteella tekee mutta jos haluaa...

        Tuli tosta välinpitämättömyydestä vielä mieleeni, että sekin herättää jossain vaiheessa "raivoa" koska kokee että olet omillasi etkä mitenkään pauloissa ja kun ei saa sitä vastakaikua, alkaa vainoilu ja sekoilu.

        Eli pitäis olla sopivasti lähellä mutta kuitenkin kaukana, sopivasti rajattu mutta sietävä....

        Hoh hoh...


      • Ei paha...Itse aloin jo kaivamaan jotain luolamiehen kuvaa tuolta netistä...
        Se vois olla sellainen lähin mielikuva, mitä itselläni on tuosta "sisäisestä miehestäni". :D


      • lynett kirjoitti:

        Tuli tosta välinpitämättömyydestä vielä mieleeni, että sekin herättää jossain vaiheessa "raivoa" koska kokee että olet omillasi etkä mitenkään pauloissa ja kun ei saa sitä vastakaikua, alkaa vainoilu ja sekoilu.

        Eli pitäis olla sopivasti lähellä mutta kuitenkin kaukana, sopivasti rajattu mutta sietävä....

        Hoh hoh...

        Haluan sellaisen narskun, joka ei jätä, eikä petä...Onko mulla liian kovat vaatimukset? :D


      • M.B.
        lynett kirjoitti:

        Tempun ohje on paras.
        Toisaalta toi MB:n ohjekin on käypä =)

        Vesi hanhen selästä loputtomiin vaan ja rakentaa omat juttunsa muualle.
        Eli ottaa vain herkut päältä eikä takerru putsaamaan rinnoille tipahtaneita kermavaahtoklönttejä.

        Tässä tulee vain sellainen ongelma, että oman itsensä hallitsemisessa on enemmän töitä kun sen toisen ongelmien sivuuttamisessa....

        Niin no se rajoittamaton vapaus saattaa aikaansaada toisessa tunteen, että hänestä ei välitetä, eli ollaan välinpitämättömiä, joka puolestaan asiana toimii yhden jos toisenkin konfliktin laukaisijana suhteessa...

        Toisaalta tilanteeseen -niin tai näin, aina se on kuitenkin väärinpäin- soveltuu tuo vesi hanhen selästä mitä mainioimmin. Siinä tietää itse yrittäneensä samalla kun antaa vastuun sille toiselle vastaanottaa tai olla vastaanottamatta ihan mielensä mukaan .. jotakin parisuhteen tunnerakenteita... toista ihmistä ... jotakin muuta mitä.. :D

        *loppui sanat vaihteeksi*


      • M.B.
        dizel kirjoitti:

        Haluan sellaisen narskun, joka ei jätä, eikä petä...Onko mulla liian kovat vaatimukset? :D

        O

        No ei vaiskaan.. onhan niitäkin-kö? Jotka ei petä. Mutta miksi olen siinä käsityksessä, että ne narskut on just niitä jotka ei jätä..... Jos se jättää, se ei ollu narsku :D


      • M.B. kirjoitti:

        O

        No ei vaiskaan.. onhan niitäkin-kö? Jotka ei petä. Mutta miksi olen siinä käsityksessä, että ne narskut on just niitä jotka ei jätä..... Jos se jättää, se ei ollu narsku :D

        Pöh. :)


      • xcch

        "Mun ongelma on aina ollut hieman päinvastainen...
        Miten saada se narsku PYSYMÄÄN siinä vierellä. :D"


        Kuvittele että siinä vierellä on kolmevuotias lapsi joka painaa 110 kg, siinä sitä on miettimistä, miten sen saa tosiaan pysynään vierellä :). Ainoa keino joka tulee mieleen on se että lähtee pienellä veneellä ( jossa on vain yksi istuin kahdelle henkilölle vierekkäin) järvelle
        soutelemaan.


      • xcch kirjoitti:

        "Mun ongelma on aina ollut hieman päinvastainen...
        Miten saada se narsku PYSYMÄÄN siinä vierellä. :D"


        Kuvittele että siinä vierellä on kolmevuotias lapsi joka painaa 110 kg, siinä sitä on miettimistä, miten sen saa tosiaan pysynään vierellä :). Ainoa keino joka tulee mieleen on se että lähtee pienellä veneellä ( jossa on vain yksi istuin kahdelle henkilölle vierekkäin) järvelle
        soutelemaan.

        :D

        Niin, taitaa olla aika mahdotonta, tiedän...
        Eksälle kerran totesin, että pistän sen käsiraudoilla kohta kiinni johonkin, ettei se karkaa enää minnekään, nauroi vain, että vai on sulla ollut niin kova ikävä.
        Tuo oli joskus lukuisien erojen jälkeen, kun palattiin takaisin yhteen...


    • Taasko se Temppu yrittää iskeä minut...
      Hylkäisit minut kuitenkin, niinkuin kaikki muutkin narskut...yhyy. :(

      p*ska.

      • No jos aivan rehellisiä ollaan, minä se olen aina jättänyt, mutta silti...Niiden vika! *huokaus*


    • Kauko K Hupali

      Mattonapa tietenkin, lopeta itse barbeilla leikkiminen ja ota elämä vastaan, jos siihen et pysty, mää kottiis.

    • gestalt_

      Niin, kun on aloittanut suhteen narsistiin on hänestä päästävä eroonkin - mikäli niin päin asiat menevät.
      Eroon pääseminen alkaa juuri tuolla itsensä "kovettamisella". On lopetettava narsistin mielikuvitusmaailmaan meneminen - on oltava "piittaamaton" ja paljon muutakin - jotta voi suojella itseään ja rajata itsensä.

      Toinen vaihtoehto on liueta maisemiin sillai aika nopeesti, mutta silti "kovettaminen" on tehtävä. Kovettamisella en tässä yhteydessä tarkoita narsistiksi alkamista, vaan oman itsen suojelua ja rajaamista...On muistettava, että uhrit kärsivät usein ylihuolehtivaisuudesta ja heille normaali tasoonkin palaaminen on "kovettamista" siihen nähden, mitä he ovat.

      • henna...

        "On lopetettava narsistin mielikuvitusmaailmaan meneminen.."

        Tuo on mielestäni lyhyt, ytimekäs, oikeastaan yhden hyvin oleellisen asian kertova asia suhteessa narsistin kanssa, kun tuon tajuaaa, tajuaa paljon suhteestaan narsistiin!!!

        Niin hyvä ja selkeä neuvo, että kannattaisi laittaa omaan ketjuunsa otsikoksikin, ettei se huku vain yhdeksi viestiksi tässä ketjussa ja saattaa jäädä lukematta.

        On lopetettava narsistin mielikuvitusmaailmaan meneminen, vaikka narsisti maalaisisi sen hyvin todellisen tuntuiseksi.


    • 6+10

      Ja tässähän se paljon parjattu henna -nimimerkki käskee uhreja muuttumaan narsisteiksi, niin kuin tuolla toisessa ketjussa juuri äsken mainittiin. Vai käskeekö kuitenkaan? Jospa kysymys onkin ihan jostain muusta mitä hän kehottaa tekemään?

      • niinpä näkyy

        käskevän. Hyvä huomio ja nosto.


      • xcch
        niinpä näkyy kirjoitti:

        käskevän. Hyvä huomio ja nosto.

        "Narsistisilla keinoilla ja narsistisella tavalla suhtautumisella tarkoitan sitä, että jos haluaa päästä narsistista eroon, pitää unohtaa empatia narsistia kohtaan (ei tietenkään yleensä muuten elämässään).

        Tottahan henna puhuu, tämähän on sitä paljon puhuttua vastuun ottamista.


        " siinä tilanteessa, pitää pystyä suhtautumaan esimerkiksi narsistin itsemurhauhkauksiin täysin kylmästi ja nähdä ne vain rankkana keinona manipuloida, mitä ne useimmiten ovatkin ja näiden perimmäinen tarkoitus on narsistille vain se, että hän jälleen kerran saisi tahtonsa perille."


        Erittäin hyvä havainto jälleen narsistin tavasta toimia.
        En nähnyt narsistiksi käskemisen merkkejä.


      • Ihantässäkyselenvaan
        xcch kirjoitti:

        "Narsistisilla keinoilla ja narsistisella tavalla suhtautumisella tarkoitan sitä, että jos haluaa päästä narsistista eroon, pitää unohtaa empatia narsistia kohtaan (ei tietenkään yleensä muuten elämässään).

        Tottahan henna puhuu, tämähän on sitä paljon puhuttua vastuun ottamista.


        " siinä tilanteessa, pitää pystyä suhtautumaan esimerkiksi narsistin itsemurhauhkauksiin täysin kylmästi ja nähdä ne vain rankkana keinona manipuloida, mitä ne useimmiten ovatkin ja näiden perimmäinen tarkoitus on narsistille vain se, että hän jälleen kerran saisi tahtonsa perille."


        Erittäin hyvä havainto jälleen narsistin tavasta toimia.
        En nähnyt narsistiksi käskemisen merkkejä.

        "En nähnyt narsistiksi käskemisen merkkejä. "

        Mikähän teitä yhdistää? Olisiko sama häiriö..?


    • Minua oksettaa

      "..on "kovetettava" itsensä niin että pystyy käyttämään narsistin omia keinoja, mikä on empaattiselle ihmiselle hirvittävän vaikeaa."

      Eli hän kertoo olevansa empaattinen (en ole koskaan nähnyt yhtään empaattista kirjoitusta häneltä) ja ilmeisesti käyttäneensä jo narsistin keinoja, jos on todennut sen olevan vaikeaa.

      Loput onkin historiaa ja luettavissa tämän palstan kommenteista.

      • xcch

        "Eli hän kertoo olevansa empaattinen (en ole koskaan nähnyt yhtään empaattista kirjoitusta häneltä) ja ilmeisesti käyttäneensä jo narsistin keinoja, jos on todennut sen olevan vaikeaa. "

        Sinulla tarkoituksen hakuinen lainaus, etkös malttanut lukea mitä henna tarkoitti?


        "Narsistisilla keinoilla ja narsistisella tavalla suhtautumisella tarkoitan sitä, että jos haluaa päästä narsistista eroon, pitää unohtaa empatia narsistia kohtaan (ei tietenkään yleensä muuten elämässään).


      • Ihanselvätapaus
        xcch kirjoitti:

        "Eli hän kertoo olevansa empaattinen (en ole koskaan nähnyt yhtään empaattista kirjoitusta häneltä) ja ilmeisesti käyttäneensä jo narsistin keinoja, jos on todennut sen olevan vaikeaa. "

        Sinulla tarkoituksen hakuinen lainaus, etkös malttanut lukea mitä henna tarkoitti?


        "Narsistisilla keinoilla ja narsistisella tavalla suhtautumisella tarkoitan sitä, että jos haluaa päästä narsistista eroon, pitää unohtaa empatia narsistia kohtaan (ei tietenkään yleensä muuten elämässään).

        Kuten jo tuossa mainistin, en ole lukenut kertaakaan empaattista tekstiä hennalta, joten vääristelysi on ihan turhaa.


      • xcch
        Ihanselvätapaus kirjoitti:

        Kuten jo tuossa mainistin, en ole lukenut kertaakaan empaattista tekstiä hennalta, joten vääristelysi on ihan turhaa.

        "Kuten jo tuossa mainistin, en ole lukenut kertaakaan empaattista tekstiä hennalta, joten vääristelysi on ihan turhaa."

        Hennan kaikki kirjoitukset minusta on ollut täynnä ymmärrystä ja empatiaa :)


    • 13+10

      Oksettava ketju. Esimerkki narsistin sairaudesta.

    • Vaikka aloittaja on tunnistettavissa olemisen aikoinaankin ollut välillä sen verran ehdoton, että itse sitä tyyliä vierastan (ehdottomuudessa piilee putkinäön riski), voisin tästäkin sanoa samaa kuin muuallakin: Pahalla lukeva näkee eri tekstin kuin hyvällä lukeva.

      Jankkaan jankkaan. Mut ei taida täällä olla ihan harvinaista ;)

      • prosessori

        Ei tästä valmista taida koskaan tullakaan..


      • Jankkaat harvinaisen diplomaattisesti =)


      • prosessori kirjoitti:

        Ei tästä valmista taida koskaan tullakaan..

        Että kaikkien kirjoittajien mieli saataisiin yhdenmukaiseksi? No ei ;)


    • liirumlaarum

      Aihe olisi hyvinkin lähellä omaa maanpäällistä helvettiäni, mutta tuntuu tämän ketjun kaikki järkevät ja asiapitoiset kommentit jäävän passelinjauhannan jalkoihin :( yrityshyväkymmenen ja voimia meille kaikille!
      Nim. kaksi viikkoa sitten itsensä irti riuhtaissut ja useamman vuoden tein töitä omien tunteideni kovettamiseksi.

      • toipumassa

        Tämä ei ole oikeastaan vertaistukipalsta, sehän on tuolla erikseen. Voi täältäkin silti löytää niitä helmiä itselleen, niinkuin juuri hennan kirjoitukset. Ainakin itse olen saanut niistä sellaista apua että asiat näkee jotenkin selvemmin kaiken kaaoksen keskellä. Ehkä tämä palsta juuri aiheuttaa sen kaaoksen, pitäisi varmaan mennä sinne tukipalstalle. Eikä tämä ole nyt syytös ketään kohtaan, vaan oma kokemukseni asioista.


      • 2+18
        toipumassa kirjoitti:

        Tämä ei ole oikeastaan vertaistukipalsta, sehän on tuolla erikseen. Voi täältäkin silti löytää niitä helmiä itselleen, niinkuin juuri hennan kirjoitukset. Ainakin itse olen saanut niistä sellaista apua että asiat näkee jotenkin selvemmin kaiken kaaoksen keskellä. Ehkä tämä palsta juuri aiheuttaa sen kaaoksen, pitäisi varmaan mennä sinne tukipalstalle. Eikä tämä ole nyt syytös ketään kohtaan, vaan oma kokemukseni asioista.

        "Voi täältäkin silti löytää niitä helmiä itselleen, niinkuin juuri hennan kirjoitukset. Ainakin itse olen saanut niistä sellaista apua että asiat näkee jotenkin selvemmin kaiken kaaoksen keskellä. "

        Pitkästä aikaa kävin katsomassa, mitä täällä kirjoitellaan ja ajattelin sen verran kirjoittaa, että kerron tulleeni iloiseksi tuosta mitä kerroit. On mukavaa "kuulla", että olet saanut kirjoituksistani apua, koska sehän on ollut tarkoituksenikin vaikka kirjoittamani on koettu usein vain narsistien haukkumisena ym. sellaisena, joka karkoittaa "älykkäät" yms. kirjoittajat palstalta. Voimia sinulle toipumiseesi.


      • Ei pidä odottaa helmiä joka maaperältä. Ei nitä tule.

        Miksi kipu elämässä on kovaa? Onko sen auttajia omassa läheisyydessä vai keskustelupalstoilla? Löytyykö ymmärtäjiä? Kuka auttaa kivun kokemisessa?

        Tiedän ette arvosta kanssakirjoittajianne, kuten minua. Mutta kivusta on minullakin kokemuksia. Kaikkeen auttaa aika. Ja valitettavsti - hyväksyminen.

        Ei kaltoinkohtelijaa kohtaan, vaan kokemuksena itselleen. Me pääsemme sen/niiden yli. Eihän meilä ole muuta vaihtoehtoa. Siksi eheydymme, jos tahtoa on.

        Vai onko?


      • toipumassa
        elisakettu kirjoitti:

        Ei pidä odottaa helmiä joka maaperältä. Ei nitä tule.

        Miksi kipu elämässä on kovaa? Onko sen auttajia omassa läheisyydessä vai keskustelupalstoilla? Löytyykö ymmärtäjiä? Kuka auttaa kivun kokemisessa?

        Tiedän ette arvosta kanssakirjoittajianne, kuten minua. Mutta kivusta on minullakin kokemuksia. Kaikkeen auttaa aika. Ja valitettavsti - hyväksyminen.

        Ei kaltoinkohtelijaa kohtaan, vaan kokemuksena itselleen. Me pääsemme sen/niiden yli. Eihän meilä ole muuta vaihtoehtoa. Siksi eheydymme, jos tahtoa on.

        Vai onko?

        Totta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin selviytyä, mutta kaikki eivät silti selviydy. Mikä ei tapa vahvistaa vai miten se oli? Mistä päättelet ettei sinua arvosteta?


      • toipumassa kirjoitti:

        Totta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin selviytyä, mutta kaikki eivät silti selviydy. Mikä ei tapa vahvistaa vai miten se oli? Mistä päättelet ettei sinua arvosteta?

        Päättely on helppo tehdä hennan... sanoista, missä hän ilmoittaa ettei arvosta palstan vaki-kirjoittajia. Arvostamattomuuteen ja asiattomuuteen sisältyy vaki-kirjoittajien leimaaminen palstanarsisteiksi.

        Mutta, tuleen ei pidä jäädä makaamaan, sillä uhri on vastuussa itselleen,

        ja

        loukkaukset voi antaa anteeksi, vaikkei loukkaaja koskaan katuisi tekojaan. :)


      • toipumassa
        yxex kirjoitti:

        Päättely on helppo tehdä hennan... sanoista, missä hän ilmoittaa ettei arvosta palstan vaki-kirjoittajia. Arvostamattomuuteen ja asiattomuuteen sisältyy vaki-kirjoittajien leimaaminen palstanarsisteiksi.

        Mutta, tuleen ei pidä jäädä makaamaan, sillä uhri on vastuussa itselleen,

        ja

        loukkaukset voi antaa anteeksi, vaikkei loukkaaja koskaan katuisi tekojaan. :)

        Niin no kaikille ei voi olla mieliksi ja liian tiukka seula tyrehdyttää lopulta koko keskustelun. Jos keskustelu ei miellytä siihen ei ole pakko osallistua.


      • hyvä palsta
        yxex kirjoitti:

        Päättely on helppo tehdä hennan... sanoista, missä hän ilmoittaa ettei arvosta palstan vaki-kirjoittajia. Arvostamattomuuteen ja asiattomuuteen sisältyy vaki-kirjoittajien leimaaminen palstanarsisteiksi.

        Mutta, tuleen ei pidä jäädä makaamaan, sillä uhri on vastuussa itselleen,

        ja

        loukkaukset voi antaa anteeksi, vaikkei loukkaaja koskaan katuisi tekojaan. :)

        Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. Asiattomia kirjoituksia enimmäkseen olen häneltä nähnyt minäkin ja ihan turhaa palstanarsistiksi leimaamista vaikka teistä ei kukaan ole edes itse sanonut olevansa narsisti.

        On hyvä että fiksumpana ja viisaampana osaatte antaa hänelle anteeksi vaikka hän ei itsessään mitään vikaa pysty näkemään.


      • M.B.
        hyvä palsta kirjoitti:

        Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. Asiattomia kirjoituksia enimmäkseen olen häneltä nähnyt minäkin ja ihan turhaa palstanarsistiksi leimaamista vaikka teistä ei kukaan ole edes itse sanonut olevansa narsisti.

        On hyvä että fiksumpana ja viisaampana osaatte antaa hänelle anteeksi vaikka hän ei itsessään mitään vikaa pysty näkemään.

        Juuppiduuppi.. pitäiskö lopettaa ennenkuin alkaa taas..


      • xcch
        hyvä palsta kirjoitti:

        Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. Asiattomia kirjoituksia enimmäkseen olen häneltä nähnyt minäkin ja ihan turhaa palstanarsistiksi leimaamista vaikka teistä ei kukaan ole edes itse sanonut olevansa narsisti.

        On hyvä että fiksumpana ja viisaampana osaatte antaa hänelle anteeksi vaikka hän ei itsessään mitään vikaa pysty näkemään.

        Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista ja siihen liittyvä uhrien kokemuksien halveksiminen ja syytöksissä henkilökohtaisuuksiin meno. Minusta tällaiset ihmiset täyttävät narsistin tai narsistin hovin tuntomerkit.

        Keskustelun asiattomuudesta kertoo sekin että uhreja väitettiin vastuuntunnottomisksi ja kerrottiin että "eihän siinä ole muuta kuin ottaa vastuun ja eroaa narsistista" kun huomautin että yli 90% palstan uhreista on eronnut narsistista, niin sillä ei ollut mitään merkitystä vaan sama hyökkäys uhreja kohtaan jatkui ja samoilla valheellisilla väitteillä.

        On selvää että kukaan normaali ihminen ei moiseen syyllisty, vaan siihen täytyy olla taustalla häiriintynyt mieli.

        Henna joutui tässä erityisen hyökkäyksen kohteeksi, joten alla oleva väitteesi kertoo sinun vähintään kuuluvan narsistin hoviin.

        "Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. "


      • M.B.
        xcch kirjoitti:

        Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista ja siihen liittyvä uhrien kokemuksien halveksiminen ja syytöksissä henkilökohtaisuuksiin meno. Minusta tällaiset ihmiset täyttävät narsistin tai narsistin hovin tuntomerkit.

        Keskustelun asiattomuudesta kertoo sekin että uhreja väitettiin vastuuntunnottomisksi ja kerrottiin että "eihän siinä ole muuta kuin ottaa vastuun ja eroaa narsistista" kun huomautin että yli 90% palstan uhreista on eronnut narsistista, niin sillä ei ollut mitään merkitystä vaan sama hyökkäys uhreja kohtaan jatkui ja samoilla valheellisilla väitteillä.

        On selvää että kukaan normaali ihminen ei moiseen syyllisty, vaan siihen täytyy olla taustalla häiriintynyt mieli.

        Henna joutui tässä erityisen hyökkäyksen kohteeksi, joten alla oleva väitteesi kertoo sinun vähintään kuuluvan narsistin hoviin.

        "Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. "

        Ja niiiiiin sitä taas kyykkypyllistä laskettiin säpikkäillä, että hupsistakeikkaa vaan.... pää eellä pusikkoon....

        http://www.youtube.com/watch?v=3jdDuQHdhr0

        Astiatkii unohtus tiskipöyälle.


      • M.B. kirjoitti:

        Ja niiiiiin sitä taas kyykkypyllistä laskettiin säpikkäillä, että hupsistakeikkaa vaan.... pää eellä pusikkoon....

        http://www.youtube.com/watch?v=3jdDuQHdhr0

        Astiatkii unohtus tiskipöyälle.

        Jänö-artistin katse oli aika hypnoottinen... >(8-B


      • xcch kirjoitti:

        Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista ja siihen liittyvä uhrien kokemuksien halveksiminen ja syytöksissä henkilökohtaisuuksiin meno. Minusta tällaiset ihmiset täyttävät narsistin tai narsistin hovin tuntomerkit.

        Keskustelun asiattomuudesta kertoo sekin että uhreja väitettiin vastuuntunnottomisksi ja kerrottiin että "eihän siinä ole muuta kuin ottaa vastuun ja eroaa narsistista" kun huomautin että yli 90% palstan uhreista on eronnut narsistista, niin sillä ei ollut mitään merkitystä vaan sama hyökkäys uhreja kohtaan jatkui ja samoilla valheellisilla väitteillä.

        On selvää että kukaan normaali ihminen ei moiseen syyllisty, vaan siihen täytyy olla taustalla häiriintynyt mieli.

        Henna joutui tässä erityisen hyökkäyksen kohteeksi, joten alla oleva väitteesi kertoo sinun vähintään kuuluvan narsistin hoviin.

        "Niin, ei arvosta vaikka vakikirjoittajat ovat kirjoittaneet häntä arvostaen ja kunnioittaen. "

        Xcch
        "Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista "

        Saisiko tuon selkokielellä, kun en ymmärtänyt, kiitos.

        Toiseksi, miten voit tietää hennan motiivit?

        Kolmanneksi, oletko narsistina, narsistin uhrina vai muuten vaan asiasta kiinnostuneena tällä palstalla?


      • xcch

      • M.B.
        xcch kirjoitti:

        "Astiatkii unohtus tiskipöyälle."


        Enjaksasinunkans:)

        http://www.youtube.com/watch?v=DBHg0QPQzg0

        :DDD Repesin ku pätkä alkoi...

        *latoo astiat koneeseen*

        mutta unohtaa leivän pöydälle...


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        Xcch
        "Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista "

        Saisiko tuon selkokielellä, kun en ymmärtänyt, kiitos.

        Toiseksi, miten voit tietää hennan motiivit?

        Kolmanneksi, oletko narsistina, narsistin uhrina vai muuten vaan asiasta kiinnostuneena tällä palstalla?

        .. kun olen hyvä tässä selkossa, niin avitan: Kirjoittajien (niiden toisten) ruoskiminen ottamaan vastuuta omasta elämästään ja valinnoista siinä on luettu syyllistämisenä ja nimenomaan niin, että se vastuunkanto omasta elämästä, se olisi ensisijaisesti sellaista, että ollessaan kiusan kohteena pitäisi vielä taipua ottamaan vastaan syyllistäminen siitä tilanteesta. Ikäänkuin vastuunkanto ja valinnat oman elämän suhteen olisi syyllistämistä siitä, että mitä se narsisti tekee...

        Eli asioita on luettu tasan yhdestä vinkkelistä vinkkelit vinksallaan ja ollaan vielä polleata poikaa hulppeasta suorituksesta ja otetaan valeopettajan päähän taputtelut mojovana palkintona leveästi hymyillen.

        Toisin sanoen, olet esimerkiksi 'mahdollistaja' sanaa käyttämällä suoraan syyttänyt uhria siitä mitä narsisti teki. Siis syyttänyt. Ja syyllistänyt. Kuten olemme saaneet kaikki enemmän tai vähemmän kuulla toistuvasti tekevämme. Koska emme ymmärrä miten hajalla uhri on, että uhrille ei voi sanoa sellaisia asioita kun uhri menee enemmän hajalle sellaisesta sanomisesta.

        Tämä siis kaikki selkoa, pidätän oikeuden omiin mielipiteeseeni aiheeseen liittyen nyt ja myöhemmin :D


      • M.B. kirjoitti:

        .. kun olen hyvä tässä selkossa, niin avitan: Kirjoittajien (niiden toisten) ruoskiminen ottamaan vastuuta omasta elämästään ja valinnoista siinä on luettu syyllistämisenä ja nimenomaan niin, että se vastuunkanto omasta elämästä, se olisi ensisijaisesti sellaista, että ollessaan kiusan kohteena pitäisi vielä taipua ottamaan vastaan syyllistäminen siitä tilanteesta. Ikäänkuin vastuunkanto ja valinnat oman elämän suhteen olisi syyllistämistä siitä, että mitä se narsisti tekee...

        Eli asioita on luettu tasan yhdestä vinkkelistä vinkkelit vinksallaan ja ollaan vielä polleata poikaa hulppeasta suorituksesta ja otetaan valeopettajan päähän taputtelut mojovana palkintona leveästi hymyillen.

        Toisin sanoen, olet esimerkiksi 'mahdollistaja' sanaa käyttämällä suoraan syyttänyt uhria siitä mitä narsisti teki. Siis syyttänyt. Ja syyllistänyt. Kuten olemme saaneet kaikki enemmän tai vähemmän kuulla toistuvasti tekevämme. Koska emme ymmärrä miten hajalla uhri on, että uhrille ei voi sanoa sellaisia asioita kun uhri menee enemmän hajalle sellaisesta sanomisesta.

        Tämä siis kaikki selkoa, pidätän oikeuden omiin mielipiteeseeni aiheeseen liittyen nyt ja myöhemmin :D

        (jos ihmiset tietäisi miten hajalla olin kaksi vuotta sitten..)

        Kiitos määbää!

        Kritiikin vastaanottokyky vaihtelee ihmisillä, uhrit ei jaksa, narsistit vetää herneen nenään, terveet narsistit ei välitä. Palsta missä sana on vapaa, olisi narsistinen ajatus karttakeppi kädessä rajoittaa sananvapautta. Sen takia, niin täällä kuin livenäkin, on jokainen vastuussa itselleen (jokainen voi tehdä valinnan; suuttua(nph), hyväksyä(terve itsetunto), olla välittämättä(defenssit, kuoreen vetäytyminen, kieltäminen)).

        Uhri joka ajattelee ettei toinen tehnyt niinkuin uhri haluaa, tai että toinen teki jotain vastoin uhrin tahtoa, ajattelee narsistisesti vääristyneesti...pitäisi ajatella, mitä -minä- haluan ja mitä -minä- teen (ja se ei ole helppoa kaikille esim erotilanteessa, koska tulee fiilis hypystä tuntemattomaan, ja pelkoja virheen tekemisestä).

        Me ajattelutamme täällä itseämme ja toisiamme, ja suuttumisia ei tulisi jos kunnioittaisimme toistemme mielipiteitä heidän omaisuutenaan. Mutta se narsisti sisällämme, josta useimmat eivät halua kuulla... ;)


      • U.V.
        yxex kirjoitti:

        (jos ihmiset tietäisi miten hajalla olin kaksi vuotta sitten..)

        Kiitos määbää!

        Kritiikin vastaanottokyky vaihtelee ihmisillä, uhrit ei jaksa, narsistit vetää herneen nenään, terveet narsistit ei välitä. Palsta missä sana on vapaa, olisi narsistinen ajatus karttakeppi kädessä rajoittaa sananvapautta. Sen takia, niin täällä kuin livenäkin, on jokainen vastuussa itselleen (jokainen voi tehdä valinnan; suuttua(nph), hyväksyä(terve itsetunto), olla välittämättä(defenssit, kuoreen vetäytyminen, kieltäminen)).

        Uhri joka ajattelee ettei toinen tehnyt niinkuin uhri haluaa, tai että toinen teki jotain vastoin uhrin tahtoa, ajattelee narsistisesti vääristyneesti...pitäisi ajatella, mitä -minä- haluan ja mitä -minä- teen (ja se ei ole helppoa kaikille esim erotilanteessa, koska tulee fiilis hypystä tuntemattomaan, ja pelkoja virheen tekemisestä).

        Me ajattelutamme täällä itseämme ja toisiamme, ja suuttumisia ei tulisi jos kunnioittaisimme toistemme mielipiteitä heidän omaisuutenaan. Mutta se narsisti sisällämme, josta useimmat eivät halua kuulla... ;)

        "Uhri joka ajattelee ettei toinen tehnyt niinkuin uhri haluaa, tai että toinen teki jotain vastoin uhrin tahtoa, ajattelee narsistisesti vääristyneesti.."

        Kritiikin vastaanottokyky on toisilla valitettavasti rajallinen, sen näkee juuri tämänkin ketjun aloittajan kirjoituksesta. On narsistisen vääristynyttä ajattelua, jos uhri alkaa ajatella, että hänen täytyy suhtautua narsistiin vailla empatiaa päästäkseen tästä eroon ja eroon narsistin sellaisista teoista, missä kokee että narsisti teki vastoin uhrin tahtoa, terveitsetuntoinen hyväksyisi narsistin ja miettisi sitä, miksi itse mahdollisti narsistin teot, pohtisi sitä, mitä on itse tehnyt väärin.

        "Me ajattelutamme täällä itseämme ja toisiamme, ja suuttumisia ei tulisi jos kunnioittaisimme toistemme mielipiteitä heidän omaisuutenaan. "

        Kiitos teille, että ajattelutatte noita harhansa vallassa eläviä ja syytteleviä uhreja vaikka jotkut eivät näytä oppivan ikinä, mutta sillehän tietysti emme voi mitään. On mahtavaa huomata, että täällä kaikesta huolimatta jaksetaan (valtaosa vakikirjoittajista) kunnioittaa myös toisten mielipiteitä, vaikka vastavuoroisesti siihen kunnioitukseen ei näytä kaikki, nimenomaan uhrit, pystyvän, ja vaikka ne uhrien kirjoitukset olisivat jotenkin jopa lapsellisia ja vailla totuuspohjaakin, se kertoo kehityksestä ihmisenä.


      • U.V. kirjoitti:

        "Uhri joka ajattelee ettei toinen tehnyt niinkuin uhri haluaa, tai että toinen teki jotain vastoin uhrin tahtoa, ajattelee narsistisesti vääristyneesti.."

        Kritiikin vastaanottokyky on toisilla valitettavasti rajallinen, sen näkee juuri tämänkin ketjun aloittajan kirjoituksesta. On narsistisen vääristynyttä ajattelua, jos uhri alkaa ajatella, että hänen täytyy suhtautua narsistiin vailla empatiaa päästäkseen tästä eroon ja eroon narsistin sellaisista teoista, missä kokee että narsisti teki vastoin uhrin tahtoa, terveitsetuntoinen hyväksyisi narsistin ja miettisi sitä, miksi itse mahdollisti narsistin teot, pohtisi sitä, mitä on itse tehnyt väärin.

        "Me ajattelutamme täällä itseämme ja toisiamme, ja suuttumisia ei tulisi jos kunnioittaisimme toistemme mielipiteitä heidän omaisuutenaan. "

        Kiitos teille, että ajattelutatte noita harhansa vallassa eläviä ja syytteleviä uhreja vaikka jotkut eivät näytä oppivan ikinä, mutta sillehän tietysti emme voi mitään. On mahtavaa huomata, että täällä kaikesta huolimatta jaksetaan (valtaosa vakikirjoittajista) kunnioittaa myös toisten mielipiteitä, vaikka vastavuoroisesti siihen kunnioitukseen ei näytä kaikki, nimenomaan uhrit, pystyvän, ja vaikka ne uhrien kirjoitukset olisivat jotenkin jopa lapsellisia ja vailla totuuspohjaakin, se kertoo kehityksestä ihmisenä.

        Minäkin vierastan ajatusta empatian ja lähimmäisenrakkauden piilottamisesta itsessään, osana suhdepeliä toista vastaan.
        Jos narsistia luonnehditaan pelinpelaajana, kannattaa siitä pelaamisesta pyrkiä kaikin keinoin pois, muuten on vastakkain kaksi peluria.

        Ennemmin kannattaa pyrkiä olemaan avoimen jämäkkä, suora peili, ilmaista selvästi mitä haluaa ja mitä ei. Se edellyttää monien pelkojen voittamista, mm hylkäämisen pelko voi olla esteenä. Oma tahto ei kuitenkaan tarkoita vastarintaa.

        Uhriutuminen on mahdollista kaikille, jos olosuhteet ovat riittävät. Ehkä uhriksi kokeminen on tietyllä tavalla paluuta alkuun, lapsuuteen, joillakin kiukutteleva lapsi-asteelle, joillekin äidin kohtuun asti paluuta (psykoosi), kunnes rikkoutunut tunnemaailma taas eheytyy, ja ihminen voimistuu. *pohtii*

        "terveitsetuntoinen hyväksyisi narsistin ja miettisi sitä, miksi itse mahdollisti narsistin teot, pohtisi sitä, mitä on itse tehnyt väärin."

        Ihminen(yleensä narsisti), joka sanoo että suhdesopan kaikki syy on 100% toisen syytä, ilmaisee samalla kyvyttömyytensä ajatella ja arvioida itseään. Kuunnellessamme 'narsistin' uhrin kertomusta on todennäköistä että vasta kuunneltuamme myös 'uhrin' nimeämää 'narsistia', saisimme jotain selkoa todellisuudesta, ja lopullinen totuus löytyisi varmaan sieltä kertomusten puolivälistä :)


      • U.V.
        yxex kirjoitti:

        Minäkin vierastan ajatusta empatian ja lähimmäisenrakkauden piilottamisesta itsessään, osana suhdepeliä toista vastaan.
        Jos narsistia luonnehditaan pelinpelaajana, kannattaa siitä pelaamisesta pyrkiä kaikin keinoin pois, muuten on vastakkain kaksi peluria.

        Ennemmin kannattaa pyrkiä olemaan avoimen jämäkkä, suora peili, ilmaista selvästi mitä haluaa ja mitä ei. Se edellyttää monien pelkojen voittamista, mm hylkäämisen pelko voi olla esteenä. Oma tahto ei kuitenkaan tarkoita vastarintaa.

        Uhriutuminen on mahdollista kaikille, jos olosuhteet ovat riittävät. Ehkä uhriksi kokeminen on tietyllä tavalla paluuta alkuun, lapsuuteen, joillakin kiukutteleva lapsi-asteelle, joillekin äidin kohtuun asti paluuta (psykoosi), kunnes rikkoutunut tunnemaailma taas eheytyy, ja ihminen voimistuu. *pohtii*

        "terveitsetuntoinen hyväksyisi narsistin ja miettisi sitä, miksi itse mahdollisti narsistin teot, pohtisi sitä, mitä on itse tehnyt väärin."

        Ihminen(yleensä narsisti), joka sanoo että suhdesopan kaikki syy on 100% toisen syytä, ilmaisee samalla kyvyttömyytensä ajatella ja arvioida itseään. Kuunnellessamme 'narsistin' uhrin kertomusta on todennäköistä että vasta kuunneltuamme myös 'uhrin' nimeämää 'narsistia', saisimme jotain selkoa todellisuudesta, ja lopullinen totuus löytyisi varmaan sieltä kertomusten puolivälistä :)

        "ja lopullinen totuus löytyisi varmaan sieltä kertomusten puolivälistä :)"

        Samalla tavalla kuin missä tahansa parisuhteessa, missä tulee erimielisyyksiä.

        Eli uhrit usein pelaavat suhdepeliä ja ovat usein itse narsisteja, koska muun muassa eivät halua tai pysty erotessaan tai riitatilanteessa tuntemaan empatiaa kumppaniaan kohtaan?


      • uhrin tuntenut
        yxex kirjoitti:

        Minäkin vierastan ajatusta empatian ja lähimmäisenrakkauden piilottamisesta itsessään, osana suhdepeliä toista vastaan.
        Jos narsistia luonnehditaan pelinpelaajana, kannattaa siitä pelaamisesta pyrkiä kaikin keinoin pois, muuten on vastakkain kaksi peluria.

        Ennemmin kannattaa pyrkiä olemaan avoimen jämäkkä, suora peili, ilmaista selvästi mitä haluaa ja mitä ei. Se edellyttää monien pelkojen voittamista, mm hylkäämisen pelko voi olla esteenä. Oma tahto ei kuitenkaan tarkoita vastarintaa.

        Uhriutuminen on mahdollista kaikille, jos olosuhteet ovat riittävät. Ehkä uhriksi kokeminen on tietyllä tavalla paluuta alkuun, lapsuuteen, joillakin kiukutteleva lapsi-asteelle, joillekin äidin kohtuun asti paluuta (psykoosi), kunnes rikkoutunut tunnemaailma taas eheytyy, ja ihminen voimistuu. *pohtii*

        "terveitsetuntoinen hyväksyisi narsistin ja miettisi sitä, miksi itse mahdollisti narsistin teot, pohtisi sitä, mitä on itse tehnyt väärin."

        Ihminen(yleensä narsisti), joka sanoo että suhdesopan kaikki syy on 100% toisen syytä, ilmaisee samalla kyvyttömyytensä ajatella ja arvioida itseään. Kuunnellessamme 'narsistin' uhrin kertomusta on todennäköistä että vasta kuunneltuamme myös 'uhrin' nimeämää 'narsistia', saisimme jotain selkoa todellisuudesta, ja lopullinen totuus löytyisi varmaan sieltä kertomusten puolivälistä :)

        "Uhriutuminen on mahdollista kaikille, jos olosuhteet ovat riittävät. Ehkä uhriksi kokeminen on tietyllä tavalla paluuta alkuun, lapsuuteen, joillakin kiukutteleva lapsi-asteelle, joillekin äidin kohtuun asti paluuta (psykoosi), kunnes rikkoutunut tunnemaailma taas eheytyy, ja ihminen voimistuu. *pohtii*"

        Onko sinun mielestäsi noissa paljon puhutuissa narsistin uhri -kokemuksissa siis kysymys vain paluusta omaan traumaattiseen lapsuuteen ja siitä, että uhri syyttää omista varhaislapsuuden traumoistaan vaikkapa kumppaniaan? Ja oletko sitä mieltä, että kun joku tuntee olevansa narsistin uhri niin on kyseessä jopa tämän ihmisen psykoosi? Tuo kyllä laittaa väkisinkin ajattelemaan asiaa.


      • M.B.
        uhrin tuntenut kirjoitti:

        "Uhriutuminen on mahdollista kaikille, jos olosuhteet ovat riittävät. Ehkä uhriksi kokeminen on tietyllä tavalla paluuta alkuun, lapsuuteen, joillakin kiukutteleva lapsi-asteelle, joillekin äidin kohtuun asti paluuta (psykoosi), kunnes rikkoutunut tunnemaailma taas eheytyy, ja ihminen voimistuu. *pohtii*"

        Onko sinun mielestäsi noissa paljon puhutuissa narsistin uhri -kokemuksissa siis kysymys vain paluusta omaan traumaattiseen lapsuuteen ja siitä, että uhri syyttää omista varhaislapsuuden traumoistaan vaikkapa kumppaniaan? Ja oletko sitä mieltä, että kun joku tuntee olevansa narsistin uhri niin on kyseessä jopa tämän ihmisen psykoosi? Tuo kyllä laittaa väkisinkin ajattelemaan asiaa.

        Tiedä siitä syyttämisestä, että mikä on suoraa syyttämistä ja mikä epäsuoraa..

        Jostakin joskus luin, että mikäli yksilöllä on ratkaisemattomiksi jääneitä tai väärällä tavalla ratkaistuksi tulleita tapahtumia menneisyydessään, yksilön mieli vetää alitajuisesti häntä kohti ihmisiä, jotka omalla olemisellaan pystyvät toisentamaan tapahtuman ja tämä kaikki on mahdollista tiedostamattomasta toiveesta toimia, tai saada uusi mahdollisuus toimia, tilanteessa niin, että se ratkaistuu yksilön haluamalla tavalla.. Ja sitä sitten taotaan niin kauan elämässä, että etenemistä tapahtuu suuntaan tai toiseen. Ehkä kysymys ei ole siitä, että mitä toinen tekee aina väärin, vaan siitä, että on ehkä kykenemätön antamaan anteeksi itselleen omat heikkoudeksi katsomansa asiat menneisyydessä... ja näin siirtää sitä taakkaa toiselle odotuksineen. Jotka pahimmillaan vaan törmäävät vakiintuneisiin reaktiomalleihin puolin ja toisin..

        Trauman uusintamista toiveena uudenlainen ja hallitumpi lopputulos tai jotain..


      • xcch
        yxex kirjoitti:

        Xcch
        "Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista "

        Saisiko tuon selkokielellä, kun en ymmärtänyt, kiitos.

        Toiseksi, miten voit tietää hennan motiivit?

        Kolmanneksi, oletko narsistina, narsistin uhrina vai muuten vaan asiasta kiinnostuneena tällä palstalla?

        "Xcch
        -"Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista "

        " Saisiko tuon selkokielellä, kun en ymmärtänyt, kiitos. "

        Ok, lähdetään aakkosista
        Uhri , määritelmä uhri , merkitys uhri - uhri substantiivi
        ihminen, jolle tapahtuu jotakin pahaa, esimerkiksi rikoksen uhri.
        Tämä siis riippumatta millainen ihminen on kyseessä, eikä uhri ole syyllinen siihen että hänestä on tehty uhri, ei edesnph narsismi tapauksissa kuten täällä on väitetty. Esim Norjassa Bredvikin yli 70 uhria ei olleet syyllisiä uhriuteensa vaan uhreja. Joten täällä muutamilla palstalaisilla on "uhri" sana saanut muotoja ja tulkintoja joita ei suomen kielessä ole olemassakaan.

        "Toiseksi, miten voit tietää hennan motiivit?"

        Tällä kokemuksella ne on helppo Hennan kertomuksista nähdä, henna teki sen klassisen virheen minkä itse ole tehnyt aiemassa alkoholistin kanssa suhteessa ja tässä myös. Tämä johtui täydellisestä tietämättömyydestä ko.ongelmista minun kuten hennakin tapauksessa. Kuten psykologian ammattilaiset ovat todenneet, että ihminen lähestyy asioita omista henkisistä lähtökohdista ja tämä tarkoitaa että normaaleilla ihmisillä on todella vaikeaa ymmärtää kroonisia poikkeavuuksia kaikista todisteista huolimatta ennenkuin joku vääntää rautalangasta mallin. Ja hennan motiivi on antaa tietoa niille joilla on samalainen tilanne mutta ei tietoa ja samoin myös vaihtaa kokemuksia aiheesta.

        "Kolmanneksi, oletko narsistina, narsistin uhrina vai muuten vaan asiasta kiinnostuneena tällä palstalla?"

        Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen, vaikka sain tästä kuulla jo vuosia sitten, niin en tajunnut ongelman syvyyttää ennenkuin tämän vuoden alussa (2011). Tuli ongelmia jotka ei mahtuneet normaali ihmsen kuvioihin mitenkään ja se sai minut perehtymään aiheeseen tarkemmin. Ilman Hennan ja hänen kaltaisten kirjoittajien apua olisin vielä lähtöpistessä, nyt heidän ansiostaan lähes "asiantuntija" ja kiitos palstalaisten, myös narsun hovi on tullut tutuksi:)

        Joten kai tuo uhri sana lienee lähimpänä..


      • xcch
        yxex kirjoitti:

        (jos ihmiset tietäisi miten hajalla olin kaksi vuotta sitten..)

        Kiitos määbää!

        Kritiikin vastaanottokyky vaihtelee ihmisillä, uhrit ei jaksa, narsistit vetää herneen nenään, terveet narsistit ei välitä. Palsta missä sana on vapaa, olisi narsistinen ajatus karttakeppi kädessä rajoittaa sananvapautta. Sen takia, niin täällä kuin livenäkin, on jokainen vastuussa itselleen (jokainen voi tehdä valinnan; suuttua(nph), hyväksyä(terve itsetunto), olla välittämättä(defenssit, kuoreen vetäytyminen, kieltäminen)).

        Uhri joka ajattelee ettei toinen tehnyt niinkuin uhri haluaa, tai että toinen teki jotain vastoin uhrin tahtoa, ajattelee narsistisesti vääristyneesti...pitäisi ajatella, mitä -minä- haluan ja mitä -minä- teen (ja se ei ole helppoa kaikille esim erotilanteessa, koska tulee fiilis hypystä tuntemattomaan, ja pelkoja virheen tekemisestä).

        Me ajattelutamme täällä itseämme ja toisiamme, ja suuttumisia ei tulisi jos kunnioittaisimme toistemme mielipiteitä heidän omaisuutenaan. Mutta se narsisti sisällämme, josta useimmat eivät halua kuulla... ;)

        "Sen takia, niin täällä kuin livenäkin, on jokainen vastuussa itselleen (jokainen voi tehdä valinnan; suuttua(nph), hyväksyä(terve itsetunto), olla välittämättä(defenssit, kuoreen vetäytyminen, kieltäminen)). "

        Normaalisti joo, mutta kun on kyse omasta väärästä toiminnasta joka johtuu toiselta saamaasta valheellisesta tiedosta josta ei tiedä. Siis on joutunut huijauksen kohteeksi, jolloin syllisyys on aina suomen lain ja myös kansainvälisten laikien mukaan huijarilla. Kaikki nph narsistit on valehtelijoita ja huijareita, se on asiantuntijoiden mukaan nph narsimin eräs selvimpiä tuntomerkkejä.

        Tällaisissa tapauksissa "uhri " ei ole vastuussa edes itselleen, tämä on ensimmäinen asia jonka terapeutit takovat uhreille päähän esim. alkoholisti tapauksissa. Alkoholisti ja narsisti perheen lapset ovat aina uhreja, kuka siitä on vastuussa lapset itsekkö? Meneekö joku sosiaalitäti sanomaa lapsille että te olette vastuussa täsä asiasta itsellenne?

        Alkoholistit ja narsistit ovat syyttömiä siihen että ovat sellaisia, mutta heidän velvollisuus on hakea apua tilanteeseen, alkoholisteista monet tekevät niin, mutta ei narsistit. Ei koskaan läheiset eikä uhrit, uhrien pitää ymmärtää että se mitä he ovat tietämättä ongelmasta tehneet, ovat niitä asioita jotka heidän pitää antaa itselle anteeksi. Koska jokainen normaali ihminen kantaa siitä vastuuta ja syyllisyyttä luonnostaan itselle ilman että sitä tarvitsee toitottaa täällä jatkuvasti.

        Juuri tämä syyllisyyden tunne pitää saada pois, se on toipumisen este. Jos on tehnyt kiivastuksissaan yksittäisiä ylilyöntejä, esim. ajattanut narskua Fiskarrssin halkomakirveen kanssa, niin toki siitä pitää ottaa vastuu. :)


      • xcch kirjoitti:

        "Sen takia, niin täällä kuin livenäkin, on jokainen vastuussa itselleen (jokainen voi tehdä valinnan; suuttua(nph), hyväksyä(terve itsetunto), olla välittämättä(defenssit, kuoreen vetäytyminen, kieltäminen)). "

        Normaalisti joo, mutta kun on kyse omasta väärästä toiminnasta joka johtuu toiselta saamaasta valheellisesta tiedosta josta ei tiedä. Siis on joutunut huijauksen kohteeksi, jolloin syllisyys on aina suomen lain ja myös kansainvälisten laikien mukaan huijarilla. Kaikki nph narsistit on valehtelijoita ja huijareita, se on asiantuntijoiden mukaan nph narsimin eräs selvimpiä tuntomerkkejä.

        Tällaisissa tapauksissa "uhri " ei ole vastuussa edes itselleen, tämä on ensimmäinen asia jonka terapeutit takovat uhreille päähän esim. alkoholisti tapauksissa. Alkoholisti ja narsisti perheen lapset ovat aina uhreja, kuka siitä on vastuussa lapset itsekkö? Meneekö joku sosiaalitäti sanomaa lapsille että te olette vastuussa täsä asiasta itsellenne?

        Alkoholistit ja narsistit ovat syyttömiä siihen että ovat sellaisia, mutta heidän velvollisuus on hakea apua tilanteeseen, alkoholisteista monet tekevät niin, mutta ei narsistit. Ei koskaan läheiset eikä uhrit, uhrien pitää ymmärtää että se mitä he ovat tietämättä ongelmasta tehneet, ovat niitä asioita jotka heidän pitää antaa itselle anteeksi. Koska jokainen normaali ihminen kantaa siitä vastuuta ja syyllisyyttä luonnostaan itselle ilman että sitä tarvitsee toitottaa täällä jatkuvasti.

        Juuri tämä syyllisyyden tunne pitää saada pois, se on toipumisen este. Jos on tehnyt kiivastuksissaan yksittäisiä ylilyöntejä, esim. ajattanut narskua Fiskarrssin halkomakirveen kanssa, niin toki siitä pitää ottaa vastuu. :)

        "Tällaisissa tapauksissa "uhri " ei ole vastuussa edes itselleen, tämä on ensimmäinen asia jonka terapeutit takovat uhreille päähän esim. alkoholisti tapauksissa. Alkoholisti ja narsisti perheen lapset ovat aina uhreja, kuka siitä on vastuussa lapset itsekkö?"

        Höpsistä. Terapeutit eivät kannusta ketään vastuuttomuuteen, eivätkä odottamaan erityiskohtelua.

        Hitlerkorttejakaan ei kannata vetää esiin, sillä jokainen täysjärkinen tajuaa että aikuisen pahoinpitelemä lapsi, Estonia-onnettomuudessa hukkuneet ihmiset ja keskitysleirillä kidutetut ja kuolleet vangit ovat suuren tragedian -uhreja-, sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Pitkän suhteen ja eron jälkeen (joskus suhteen aikanakin puolisolta salaa) puolisoaan narsistiksi kutsuva, ja itsensä uhriksi kokeva on aivan toisenlainen uhri, uhri joka osallistui tapahtumiin, mahdollisti kokemansa koska ei puolustanut itseään (ollut vastuussa itselleen), tai jopa aiheutti itse osan ongelmista aivan silkkaa ymmärtämättömyyttään.

        Ymmärrän ettei kenenkään ole helppoa ajatella näkevänsä asioita subjektiivisesti, mutta näin se vain valitettavasti on. Omin silmin kun tarkastelemme maailmaa, emme voi tietää tarkalleen miten toinen ihminen sen näkee ja kokee.


      • xcch kirjoitti:

        "Xcch
        -"Taustana palstanaristi syytöksille oli monta muutamien nimimerkkien narsistin puolisoiden (uhrien) syyllistäminen narsistien teoista "

        " Saisiko tuon selkokielellä, kun en ymmärtänyt, kiitos. "

        Ok, lähdetään aakkosista
        Uhri , määritelmä uhri , merkitys uhri - uhri substantiivi
        ihminen, jolle tapahtuu jotakin pahaa, esimerkiksi rikoksen uhri.
        Tämä siis riippumatta millainen ihminen on kyseessä, eikä uhri ole syyllinen siihen että hänestä on tehty uhri, ei edesnph narsismi tapauksissa kuten täällä on väitetty. Esim Norjassa Bredvikin yli 70 uhria ei olleet syyllisiä uhriuteensa vaan uhreja. Joten täällä muutamilla palstalaisilla on "uhri" sana saanut muotoja ja tulkintoja joita ei suomen kielessä ole olemassakaan.

        "Toiseksi, miten voit tietää hennan motiivit?"

        Tällä kokemuksella ne on helppo Hennan kertomuksista nähdä, henna teki sen klassisen virheen minkä itse ole tehnyt aiemassa alkoholistin kanssa suhteessa ja tässä myös. Tämä johtui täydellisestä tietämättömyydestä ko.ongelmista minun kuten hennakin tapauksessa. Kuten psykologian ammattilaiset ovat todenneet, että ihminen lähestyy asioita omista henkisistä lähtökohdista ja tämä tarkoitaa että normaaleilla ihmisillä on todella vaikeaa ymmärtää kroonisia poikkeavuuksia kaikista todisteista huolimatta ennenkuin joku vääntää rautalangasta mallin. Ja hennan motiivi on antaa tietoa niille joilla on samalainen tilanne mutta ei tietoa ja samoin myös vaihtaa kokemuksia aiheesta.

        "Kolmanneksi, oletko narsistina, narsistin uhrina vai muuten vaan asiasta kiinnostuneena tällä palstalla?"

        Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen, vaikka sain tästä kuulla jo vuosia sitten, niin en tajunnut ongelman syvyyttää ennenkuin tämän vuoden alussa (2011). Tuli ongelmia jotka ei mahtuneet normaali ihmsen kuvioihin mitenkään ja se sai minut perehtymään aiheeseen tarkemmin. Ilman Hennan ja hänen kaltaisten kirjoittajien apua olisin vielä lähtöpistessä, nyt heidän ansiostaan lähes "asiantuntija" ja kiitos palstalaisten, myös narsun hovi on tullut tutuksi:)

        Joten kai tuo uhri sana lienee lähimpänä..

        Viittaan edelliseen kommenttiini;
        Bredvikin ampumat ihmiset, ja vaimonsa tossun alla elelevä mies, ovat aivan erilaisia uhreja, eivätkä rinnastettavissa.

        "Ja hennan motiivi on antaa tietoa"

        Hyväksyt siis nikottelematta hennan tiedonjakamisen, missä kertoo vakikirjoittajien (mm xcch) olevan palstanarsisteja? ;)

        "Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen"

        Kuule xcch, tiedän ettet voi kertoa kaikkea ID.n takia, siksi en pyydä sinua todistelemaan puolisosi persoonallisuushäiriön mittasuhteita. Mutta ajatuksesi että olet narsistin uhri, ei sovi kuvaan. Perusteluni;
        Ilmoitit tehneesi tunnelukkotestin, ja olevasi lukoton persoonallisuus? (uhreilla niitä lukkoja on yleensä vaikka muille jakaa, ja ne vähenee sitten ahdistusten vähenemisen myötä)
        Olet myös kertonut olevasi koti-narsistisi ' yläpuolella', kouluttavasi häntä keittiö askareissa ja muissakin?
        Voin vakuuttaa että nph-puolisoa ei kouluteta...hän hoitaa kouluttamisen, ja rytmittää muutenkin uhrinsa elämän ihan ajattomaksi, koskien myös netissä surffailua..


      • xcch
        yxex kirjoitti:

        Viittaan edelliseen kommenttiini;
        Bredvikin ampumat ihmiset, ja vaimonsa tossun alla elelevä mies, ovat aivan erilaisia uhreja, eivätkä rinnastettavissa.

        "Ja hennan motiivi on antaa tietoa"

        Hyväksyt siis nikottelematta hennan tiedonjakamisen, missä kertoo vakikirjoittajien (mm xcch) olevan palstanarsisteja? ;)

        "Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen"

        Kuule xcch, tiedän ettet voi kertoa kaikkea ID.n takia, siksi en pyydä sinua todistelemaan puolisosi persoonallisuushäiriön mittasuhteita. Mutta ajatuksesi että olet narsistin uhri, ei sovi kuvaan. Perusteluni;
        Ilmoitit tehneesi tunnelukkotestin, ja olevasi lukoton persoonallisuus? (uhreilla niitä lukkoja on yleensä vaikka muille jakaa, ja ne vähenee sitten ahdistusten vähenemisen myötä)
        Olet myös kertonut olevasi koti-narsistisi ' yläpuolella', kouluttavasi häntä keittiö askareissa ja muissakin?
        Voin vakuuttaa että nph-puolisoa ei kouluteta...hän hoitaa kouluttamisen, ja rytmittää muutenkin uhrinsa elämän ihan ajattomaksi, koskien myös netissä surffailua..

        "Viittaan edelliseen kommenttiini;
        Bredvikin ampumat ihmiset, ja vaimonsa tossun alla elelevä mies, ovat aivan erilaisia uhreja, eivätkä rinnastettavissa."

        No tavallaan, mutta pahan ihmisen uhreja molemmat ilman omaa syytään :/

        -"Ja hennan motiivi on antaa tietoa"

        "Hyväksyt siis nikottelematta hennan tiedonjakamisen, missä kertoo vakikirjoittajien (mm xcch) olevan palstanarsisteja? ;)"

        Pettikö muisti, henna sanoi että ei tarkoittanut minua :)


        -"Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen"

        "Kuule xcch, tiedän ettet voi kertoa kaikkea ID.n takia, siksi en pyydä sinua todistelemaan puolisosi persoonallisuushäiriön mittasuhteita. Mutta ajatuksesi että olet narsistin uhri, ei sovi kuvaan. Perusteluni;
        Ilmoitit tehneesi tunnelukkotestin, ja olevasi lukoton persoonallisuus? (uhreilla niitä lukkoja on yleensä vaikka muille jakaa, ja ne vähenee sitten ahdistusten vähenemisen myötä)"

        Exä oli alkoholisti ja silloin minnesota koulutuksessa kävin tuon tunnelukko puolen myös läpi. Lukot tulee väärästä suhtautumisesta ongelmiin ja ennenkaikkea omista periaatteista ja identiteetistä luopumisesta.
        Siihen enää ole lähtenyt mukaan, olen vetänyt selvät rajat minkä yli en ole antanut narskun mennä, vaikka en ole tiennyt ongelmien perimmäistä syytä.
        Opettivat siis myös miten ongelma tilanteissa tunnelukoilta vältytään.


        "Olet myös kertonut olevasi koti-narsistisi ' yläpuolella', kouluttavasi häntä keittiö askareissa ja muissakin?"

        Ei se varsinaista koulutusta ole, vaan rajanvetoa röyhkeään käytökseen.

        "Voin vakuuttaa että nph-puolisoa ei kouluteta...hän hoitaa kouluttamisen, ja rytmittää muutenkin uhrinsa elämän ihan ajattomaksi, koskien myös netissä surffailua.."

        Tuollainen se on jos päästää sen talon herraksi, alussa meni noin muutama kuukausi, mutta sitten kyllästyin. Tein selväksi rajat ja pidin niistä kiinni.
        En suostunut mihinkään jos käski tehdä jotain, tein selväksi että minua ei käsketä. Voi pyytää, suostun jos niin haluan. Muuten kohtelin hyvin, en alentunut hänen tasolleen.

        Kyllä se hyökkäsi kaikkea minun tekemistä vastaan, myös internetin käyttöä vastaan. Mutta en antanut periksi, en juurikaan riidellyt, kerroin asiat ilmoitusluontoisesti ja pidin niistä kiinni.
        Kyllä näistä tapahtumista voisi päätälon yhden kirjan verran kirjoittaa, mutta en tietysti ainakaan tänne voi sitä tehdä :)

        Narsiti diaqgnoosin teki yksi hänen sukulaisensa, kun oli selvinnyt testeissä että sukulaisen puoliso ja lapsi oli nph narsisteja. Oli mukana tiestysti lapsen terapiassa ja oppi narsimin tuntomerkit hyvin.

        Narsisti voi olla äärimäisen häikäilemätön ja kiero, kyllä se koko ajan juonii joitain seläntakana. Tästäkin olisi paljon kerrottavaa ihan viimeaikoihin asti, mutta en voi. Jos voisin kertoa kaikki, niin mahdollisesti kukaan ei epäilisi narsismin olemassa oloa.


      • xcch kirjoitti:

        "Viittaan edelliseen kommenttiini;
        Bredvikin ampumat ihmiset, ja vaimonsa tossun alla elelevä mies, ovat aivan erilaisia uhreja, eivätkä rinnastettavissa."

        No tavallaan, mutta pahan ihmisen uhreja molemmat ilman omaa syytään :/

        -"Ja hennan motiivi on antaa tietoa"

        "Hyväksyt siis nikottelematta hennan tiedonjakamisen, missä kertoo vakikirjoittajien (mm xcch) olevan palstanarsisteja? ;)"

        Pettikö muisti, henna sanoi että ei tarkoittanut minua :)


        -"Puoliso on nph narsisti kaikkine oireineen"

        "Kuule xcch, tiedän ettet voi kertoa kaikkea ID.n takia, siksi en pyydä sinua todistelemaan puolisosi persoonallisuushäiriön mittasuhteita. Mutta ajatuksesi että olet narsistin uhri, ei sovi kuvaan. Perusteluni;
        Ilmoitit tehneesi tunnelukkotestin, ja olevasi lukoton persoonallisuus? (uhreilla niitä lukkoja on yleensä vaikka muille jakaa, ja ne vähenee sitten ahdistusten vähenemisen myötä)"

        Exä oli alkoholisti ja silloin minnesota koulutuksessa kävin tuon tunnelukko puolen myös läpi. Lukot tulee väärästä suhtautumisesta ongelmiin ja ennenkaikkea omista periaatteista ja identiteetistä luopumisesta.
        Siihen enää ole lähtenyt mukaan, olen vetänyt selvät rajat minkä yli en ole antanut narskun mennä, vaikka en ole tiennyt ongelmien perimmäistä syytä.
        Opettivat siis myös miten ongelma tilanteissa tunnelukoilta vältytään.


        "Olet myös kertonut olevasi koti-narsistisi ' yläpuolella', kouluttavasi häntä keittiö askareissa ja muissakin?"

        Ei se varsinaista koulutusta ole, vaan rajanvetoa röyhkeään käytökseen.

        "Voin vakuuttaa että nph-puolisoa ei kouluteta...hän hoitaa kouluttamisen, ja rytmittää muutenkin uhrinsa elämän ihan ajattomaksi, koskien myös netissä surffailua.."

        Tuollainen se on jos päästää sen talon herraksi, alussa meni noin muutama kuukausi, mutta sitten kyllästyin. Tein selväksi rajat ja pidin niistä kiinni.
        En suostunut mihinkään jos käski tehdä jotain, tein selväksi että minua ei käsketä. Voi pyytää, suostun jos niin haluan. Muuten kohtelin hyvin, en alentunut hänen tasolleen.

        Kyllä se hyökkäsi kaikkea minun tekemistä vastaan, myös internetin käyttöä vastaan. Mutta en antanut periksi, en juurikaan riidellyt, kerroin asiat ilmoitusluontoisesti ja pidin niistä kiinni.
        Kyllä näistä tapahtumista voisi päätälon yhden kirjan verran kirjoittaa, mutta en tietysti ainakaan tänne voi sitä tehdä :)

        Narsiti diaqgnoosin teki yksi hänen sukulaisensa, kun oli selvinnyt testeissä että sukulaisen puoliso ja lapsi oli nph narsisteja. Oli mukana tiestysti lapsen terapiassa ja oppi narsimin tuntomerkit hyvin.

        Narsisti voi olla äärimäisen häikäilemätön ja kiero, kyllä se koko ajan juonii joitain seläntakana. Tästäkin olisi paljon kerrottavaa ihan viimeaikoihin asti, mutta en voi. Jos voisin kertoa kaikki, niin mahdollisesti kukaan ei epäilisi narsismin olemassa oloa.

        "Pettikö muisti, henna sanoi että ei tarkoittanut minua :)"

        Se oli hennan trikki värvätä sinut hoviin ;)

        "Opettivat siis myös miten ongelma tilanteissa tunnelukoilta vältytään."

        Tunnelukkoihin ei minnesotallakaan ole tiirikoita. Mutta testejä voi huijata vastaamalla kulissinäkökulmasta...ts tekeytyä enkeliksi.


      • xcch
        yxex kirjoitti:

        "Pettikö muisti, henna sanoi että ei tarkoittanut minua :)"

        Se oli hennan trikki värvätä sinut hoviin ;)

        "Opettivat siis myös miten ongelma tilanteissa tunnelukoilta vältytään."

        Tunnelukkoihin ei minnesotallakaan ole tiirikoita. Mutta testejä voi huijata vastaamalla kulissinäkökulmasta...ts tekeytyä enkeliksi.

        "se oli hennan trikki värvätä sinut hoviin ;)"

        No sitten mutta, Hennalla on tosi ihana hovi, viihdyn siinä, sain paljon tietoa narsisteista :D

        - "Opettivat siis myös miten ongelma tilanteissa tunnelukoilta vältytään."

        "Tunnelukkoihin ei minnesotallakaan ole tiirikoita. Mutta testejä voi huijata vastaamalla kulissinäkökulmasta...ts tekeytyä enkeliksi."


        Siinäpä se olikin, ei minua tietoisesti testattu. En tiennyt että keskustelut olivatkin kartotusta tunnelukoista ja läheisriippuvuudesta. Oli yllätys kun sain diaknoosin ja tehtävän tehdä suunnitelma miten hoitaa ongelmat pois päiväjärjestyksestä.


    • Appalakki

      Kirjoitit avauksessasi asiaa Henna.Juuri noin on narsistiin suhtauduttava.Ainoa oikea menettelytapa.

    • narskutarallaa

      Nimenomaan! Olen alkanut taistella narskua vastaan narskun omilla "keinoilla" ja lopputulos on ollut pelkästään hyvä. Monet käräjät voittanut ja lyönyt vihdoin luuta kurkkuun häiriintyneelle. Meidän tapauksessa minulla on älyä, narskulla ei ollenkaan. Viina tuhonnut sen verran aivosoluja, että jää kiinni valheistaan niin minkulle, kuin viranomaisille.

      Eli kaikki narskut eivät ole älykköjä. Minä siedin narskun jojoilua liian kauan, kun en kokenut olevani tarpeeksi alistettu, vaan osasin pistää suhteen aikaankin kampoihin. Lopulta oli vaan pakko lähteä jo lastenkin takia, kun tuli tappouhkauksia yms.

      En koe enää olevani uhri, uhriudesta olen päässyt, vaikka narsku kiusaa edelleen satojen kilometrien päästä. Onneksi olen tuntosarvet tanassa ja aina askeleen edellä narskua. Toki tämä jatkuva taistelu väsyttää. Mutta minkäs teet, kun vastassa on luonnehäiriöinen!!

      Kun narskun jättää välillä kokonaan huomioimatta, niin se vasta sille myrkkyä onkin. Narsisti on riippuvainen lähteistään ja hännystelijöistään. Meillä ei ikinä ollut omaa perherauhaa kotona, kun narsku haali jatkuvasti hännystelijöitä kotiin.

    • 3+12

      Nosto

    Ketjusta on poistettu 49 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe